• blad nr 5
  • 10-3-2001
  • auteur . Overige 
  • Baanbrekers

 

Dagboek van Astrid van der Ploeg

Maandag 22 januari
Hans, de leerkracht voor wie ik inviel, is vandaag weer op school. Er is voor hem een reïntegratieplan opgezet, dus is de eindgroep voor mij een aflopende zaak. Deze ochtend draaien we samen de groep. Ik vind het erg prettig om bij Hans in de les aanwezig te zijn. Je ziet weer een andere manier van lesgeven, voor mij erg leerzaam.

Dinsdag 6 februari
Ik heb een gesprek gehad met Yvonne, de directrice. Omdat Hans binnenkort weer fulltime gaat werken is het voor mij prettig te weten waar ik aan toe ben. Mijn aanstelling loopt tot 1 april, dus kan ik voorlopig nog op deze school blijven. Maar daarna? We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik loop zelf met het idee mijn oude basisschool op te bellen. Ik hoorde laatst dat er op die school ook een tekort is. Yvonne wil graag dat ik op deze school blijf, dus spreek ik met haar af dat zij kijkt wat de mogelijkheden zijn. Ik zal deze week contact opnemen met mijn oude basisschool.

Woensdag 7 februari
Ik heb gebeld met mijn oude basisschool. De directeur was niet aanwezig, maar belde mij 's avonds terug.

Donderdag 8 februari
Om 8 uur loop ik mijn oude basisschool binnen. Ik ben benieuwd welke 'oude' leerkrachten ik zal aantreffen. Het lijkt mij leuk die weer te zien. Na een gesprek met de directeur, nog dezelfde als in mijn basisschoolperiode, krijg ik een rondleiding door de school en maak kennis met een aantal leerkrachten. Ik heb met de directeur afgesproken dat ik in het bestuur word besproken, dus hoor ik volgende week hopelijk meer.

Maandag 12 februari
Automatisch loop ik naar het klaslokaal van de eindgroep. Vrijdag kreeg ik te horen dat ik vanaf vandaag voor de kleuters sta. Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen. Het is heel anders dan een eindgroep. Ik heb het gevoel dat ik weer opnieuw moet beginnen. Hoe wordt er lesgegeven? Wordt er een methode gebruikt? Wordt er veel met gebaren gewerkt? Hoe is de dagindeling? En weer allemaal nieuwe namen. Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Mariska, mijn collega in de kleutergroep, weet heel goed hoe het hier werkt. Voor mij dus een heel goed voorbeeld.

Dinsdag 13 februari
Vanavond hebben Wim en ik rapportbespreking met de ouders van de eindgroep. Ik vind het erg interessant om hier bij te zijn. Maar ben ook nieuwsgierig naar de ouders van de leerlingen. Ik ben ontzettend blij met de ouders die ik heb.

Donderdag 15 februari
Vanmiddag ga ik weer naar de opleiding in Utrecht. Er wordt niet al te positief over de opleiding gesproken. Er zijn voor de studenten nogal wat onduidelijkheden en velen hebben het even helemaal gehad. Op het werk is het ontzettend leuk, maar zwaar. Het is dan heel irritant als er problemen zijn binnen het duale traject. Het is logisch dat er af en toe iets bijgestuurd moet worden - het is voor beide kanten nieuw - maar er moet wel duidelijkheid zijn. Ik hoop dat we die volgende week krijgen. Er wordt op de opleiding in ieder geval hard gewerkt aan een oplossing.

Vrijdag 23 februari
Ik heb een gesprekje met Yvonne gehad en haar verteld dat ik per 1 april op mijn oude basisschool ga werken. Het was ontzettend leuk en leerzaam op de Burgerschool. En dat is het naar ik hoop ook op de volgende school, die tien minuten rijden van mijn huis staat. Dus een heel groot voordeel: eindelijk geen files meer!

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.