- blad nr 7
- 6-4-2002
- auteur . Overige
- Redactioneel
Cd-rom voor leukere godsdienstles
Op het schijfje staan zeven afstudeerprojecten van pabo-studenten die in 1998 en 1999 in het laatste jaar van hun opleiding zaten. In die jaren deden de confessionele afdelingen van de AOb een oproep de deur uit aan afstuderende studenten op pabo's met een religieuze inslag. Pabo'ers werd gevraagd of zij ervoor voelden om het stagewerkstuk dat ze moesten schrijven voor een diploma met aantekening voor godsdienstles, samen met de AOb in projectvorm te gieten. Deze projecten, zo was de bedoeling, konden andere leraren en pabo-studenten gebruiken tijdens hun (godsdienst)lessen.
Van de studenten die zich meldden, bleven er tien tweetallen over, die heel voortvarend met hun ideeën aan de slag gingen. De thema's varieerden van de religieuze betekenis van de boom tot een project waarbij kinderen in hun omgeving religieuze symbolen moeten ontdekken. Zeven van de tien projecten staan op de cd-rom, omdat deze goed overdraagbaar bleken.
Het meest geprezen project op de schijf heet Elkaar ontmoeten. De lessen gaan over de verschillen tussen het katholieke geloof en de islam, maar ook over de overeenkomsten tussen beide religies. Elkaar ontmoeten is gebaseerd op een verhaal over een islamitisch meisje, Fatima, en een katholiek jongetje, Michael. De vader van het meisje en de moeder van het jongetje wonen samen. De kinderen beleven van alles, zo komt de opa van Fatima op bezoek uit Jordanië en leren de kinderen van hem hoe een echte moslim behoort te bidden. De botsingen en de overeenkomsten tussen de religies komen in dit verhaal duidelijk naar voren.
De lessenserie die bij het verhaal hoort, is bedoeld voor de groepen 6, 7 en 8. De leerlingen bezoeken voor het project onder andere een moskee en een kerk en ook komen zowel een imam als een pastor in de klas op bezoek. Verder praten de kinderen klassikaal over wat ze hebben geleerd. Elkaar ontmoeten wordt afgesloten met een viering waarbij beide geloven aan bod komen.
De bedenksters en maaksters van dit project zijn Esther van der Linden-Hüster en Marieke Nipius. "We hebben voor dit onderwerp gekozen omdat op onze stagescholen er problemen waren en onbegrip heerste vanwege de twee geloven. Het leek ons goed om een project te maken waarbij kinderen begrip voor elkaars gedrag krijgen."
Op de stagescholen van de beide pabo-studenten sloeg het project goed aan. Op de ene school zaten daadwerkelijk kinderen van zowel Nederlandse als allochtone afkomst, daar werd het begrip van de kinderen onderling in de klas, positief beïnvloed. Op de andere stageschool zaten alleen Nederlandse kinderen. Buiten school kwamen zij echter ook in contact met moslimkinderen. Deze klas gaf ook aan dat ze na het project meer van hun islamitische vriendjes begrepen. (MvdS)
De cd-rom 'De religieuze cultuur van de schoolomgeving' is voor basisscholen tegen verzendkosten (3 euro) te verkrijgen bij de ledenservice van de AOb. Voor een voorproefje van de cd-rom kijk op www.straksvoordeklas.nl onder het kopje 'afstuderen' en 'catechese godsdienst'. Confessionele pabo's hebben al een exemplaar ontvangen voor in de mediatheek.