• blad nr 7
  • 6-4-2002
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

OMO-akkoord verlaagt werkdruk

Leraren op OMO-scholen gaan minder lessen geven en krijgen meer tijd voor de voorbereiding. "Er is sprake van echte taakverlichting", constateert AOb-onderhandelaar Martin Knoop. Daarnaast zijn harde afspraken gemaakt over een nieuwe seniorenregeling en een substantieel hogere inschaling. Onderwijsondersteunend personeel (oop) krijgt een 'einde-schooljaarsuitkering' van 454 euro.

Een hemelsbreed verschil met de onderhandelingen met de BPCO en VBS, is de ervaring van Martin knoop. "Met OMO spraken we over concrete maatregelen en het bestuur maakte het beschikbare budget volkomen inzichtelijk. We wisten hoeveel schoolbudget er beschikbaar was en vervolgens konden we gaan praten hoe we dat gingen verdelen. De koepelorganisaties kregen die cijfers niet boven tafel, waardoor er geen harde afspraken te maken waren."
Bij OMO was 17 miljoen euro te verdelen voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden. Een belangrijk deel daarvan gaat zitten in echte taakverlichting. Leraren in het studiehuis gaan naar 24 lessen, met een opslagfactor voor voorbereiding en nakijken van 0,85. In vmbo en mavo gaan leraren maximaal 23 lessen geven, daar zal de opslagfactor 0,8 zijn. Voor beide groepen betekent dat een verbetering, al zullen docenten in vmbo en basisvorming iets meer 'overige taken' krijgen.
Een andere belangrijke wijziging is een nieuwe seniorenregeling. Bij OMO kunnen docenten en oop'ers vanaf hun 52ste kiezen hoeveel uur korter zij gaan verdelen over de periode tot hun 62ste. Het gaat om twintig procent van de normjaartaak. De eigen bijdrage vervalt, net als de bestaande bapo-regeling. Wat daarvoor terugkomt is een soort gratis rugzak aan taakvermindering die in een periode van tien jaar naar eigen keuze kan worden ingezet. Het gaat dan om bijvoorbeeld vijf procent taakvermindering tot 56 jaar (21 lesuren) en vervolgens tien procent tot 62 (19 lessen).

Gouden regeling
Wie bapo-rechten heeft op 1 april houdt die gewoon, maar mag ook overstappen naar de nieuwe regeling. Na 1 april geldt voor iedereen de nieuwe regeling. "Het is even wennen, maar het is volgens mij een gouden regeling", aldus Martin Knoop. "Ik denk dat veel mensen die nu van de bapo gebruik maken daar niet in blijven zitten, maar overstappen naar de nieuwe OMO-regeling."
Struikelblok bij de besprekingen met de BPCO was dat er geen harde afspraak te maken viel over het aantal mensen dat hoger zou worden ingeschaald. Bij OMO is die er wél en níet. Er zijn geen percentages afgesproken hoeveel docenten er naar schaal 11 of 12 gaan, maar wel hoeveel geld er beschikbaar is voor verbetering van het functiegebouw. "Dan praten we over 2,5 miljoen euro", zegt Knoop. "En de afspraak dat er een substantiële vermindering van mensen in schaal LD (10) zal zijn. Wat ons betreft is dat voldoende, omdat op tafel ligt hoeveel geld ervoor beschikbaar is en dat er over twee jaar controle mogelijk is. De afspraken met OMO boezemen vertrouwen in dat ze werk maken van betere inschaling, terwijl de BPCO noch percentages noch budgetten wilde vastleggen."
Daarnaast zijn er nog een reeks van andere afspraken gemaakt. OMO zal de reiskosten gaan vergoeden volgens de maximaal toegestane regeling door de belastingen. Als leraren een klacht krijgen ontvangen zij rechtsbijstand. Oop'ers krijgen naast de al afgesproken eindejaarsuitkering ook een 'eindeschooljaarsuitkering' van 454 euro. De personeelsgeleding van medezeggenschapsraad wordt gefaciliteerd alsof de WOR al van kracht is. (RS)

Het OMO-akkoord wordt donderdag 18 april voorgelegd aan de leden:

15.30 uur:
Jeroen Boschcollege
Rompertsebaan 63, Den Bosch

15.30
Sondervinck College, Sterrenlaan
Sterrenlaan 165, Veldhoven

19.30 uur:
Scholengemeenschap Tongerlo,
Lyceumlaan 10, Roosendaal

19.30 uur:
Theresialyceum
Prof Cobbenhagenlaan 5, Tilburg

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.