• blad nr 7
  • 6-4-2002
  • auteur . Overige 
  • Baanbrekers

 

Dagboek van Astrid van der Ploeg

Maandag 4 maart
Het nieuwe lokaal bevalt erg goed. De klas is ruimer en de kinderen zijn erg enthousiast over het speelhuis, de zandtafel en het grote verfbord. Het komt nog wel eens voor dat een leerling de verkeerde kant op loopt om zijn jas op te hangen, maar dat gebeurt niet alleen bij de kinderen.

Woensdag 6 maart
Ik heb afspraken gemaakt om naar het veldexamen toe te werken. Dus ga ik een goede planning maken om de vakken ik de klas te laten beoordelen. Er zit schot in de zaak. Nu nog het doen.

Dinsdag 12 maart
Vanaf vorige week donderdag ben ik ziek. Deze week blijf ik ook thuis. Vanmorgen dacht ik: 'oh, het gaat weer prima', maar nu moet ik er toch maar weer in. Je doet niets en bent toch weer moe. Goed uitzieken dus! Gelukkig wil Jeanine de dagen voor me invallen in de klas. De geplande opdrachten en bezigheden voor de opleiding laten dus weer op zich wachten. Het is niet anders.

Donderdag 14 maart
Vanavond is er een aantal rapportgesprekjes. Dit doe ik samen met mijn collega. Het zijn er maar vier dus we zijn zo klaar.

Vrijdag 15 maart
De gesprekjes zijn goed verlopen. Een ouder was ongerust omdat het kind erg druk is en soms erg hangerig. Wij dachten dat dit alleen op school zo was. Het is iets van de laatste tijd en begonnen tijdens de stormachtige dagen. Zou de storm er iets mee te maken hebben?

Maandag 18 maart
Vandaag heb ik een dag geruild met mijn collega. Ik ben dus vrij en werk op vrijdag. Dat is ook wel weer een keer leuk. Het is vandaag een goede dag om eindelijk weer aan de opleiding te werken. Ik heb een aantal lesjes op papier gezet voor volgende week. Medestudent Maarten komt dan een dagje in de klas kijken. En de begeleidster van school komt over twee weken mijn lessen beoordelen, dus daar kan ik alvast naar toe werken. Het zal wel even wennen zijn om iemand in je klas te hebben die op mij let, maar het is wel fijn om te horen wat er wel en niet goed gaat. Of hoe het anders kan.

Dinsdag 19 maart
Ik ga bij medestudent Maarten op school kijken. Om 6:30 hebben we afgesproken. Maarten pikt mij halverwege Hoorn op. Op naar de file, langzaam rijden en wachten. Wat ben ik blij met mijn werkplek op tien minuten rijden van huis. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bij Maarten. Aangekomen word ik aan een aantal collega's voorgesteld en gaan we met koffie naar het lokaal. Het is een oud schoolgebouw, met een aantal verdiepingen. Een grote school! Maarten bereidt een aantal lesjes voor en ik kijk wat rond in de klas. Voor 8:30 komen de leerlingen binnen en gaan op hun plaats zitten. Een aantal meisjes groet mij. De kinderen zitten en gaan meteen aan het werk. Ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn.
Als ik mijn werkplek en leerlingen vergelijk met deze, is het een wereld van verschil. Er zijn hier zoveel culturen bij elkaar. Een aantal jongens is erg stoer, kijkt je aan van 'wat moet je nou' en reageert agressief. De meeste jongens zijn individueel gericht. Er zijn natuurlijk ook sociale, zachte kinderen bij. Ik merk dat het op de school waar ik werk allemaal veel socialer is. De meeste kinderen denken aan elkaar, zijn behulpzaam en geïnteresseerd in anderen. Het was erg interessant om een dagje te observeren. Volgende week ben ik aan de beurt, voor Maarten in ieder geval lekker uitslapen en geen file!

Woensdag 20 maart
Eindelijk zie ik de kinderen weer. Het is twee weken geleden dat ik voor de klas heb gestaan. Het is lekker om aan het werk te zijn. Vanmorgen ben ik begonnen met inloop. De ouders werken dan tien minuten mee met de kinderen. Daarna gaan de kinderen door met hun werkje, meestal samen met hun buurvrouw of buurman. Tot 9:15 zijn de kinderen heerlijk bezig. Daarna opruimen, in de kring, een verhaal voorlezen en dan is het om 10 uur alweer pauze. De kinderen hebben daarna ontzettend veel te vertellen in de kring. Ik zie ongeveer zes vingertjes niet. De kinderen zijn het ermee eens dat iedereen mag vertellen. Hierna nog even kiezen, opruimen en naar huis. De dag is voorbij gevlogen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.