• blad nr 7
  • 6-4-2002
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Engels moet blijven op de basisschool

Het netwerk van docenten Engels aan de pabo heeft geschokt gereageerd op het voorstel van de commissie Wijnen om het vak Engels uit het kernprogramma van de basisschool te gooien. Engels blijft in dat voorstel als een derde variant staan voor het differentieel deel naast schoolzwemmen, filosofie of een andere taal. De docenten vinden het wel een goed idee dat het curriculum van de basisschool wordt onderverdeeld, maar Engels zou absoluut een verplicht vak voor alle leerlingen moeten zijn. De commissie Wijnen wil alle kernvakken toetsen, de docenten Engels vrezen dat daarom het differentieel deel gebruikt gaat worden om extra aandacht te besteden aan de toetsvakken. Het netwerk van Pabo-docenten Engels (Vedocep) heeft een brief gestuurd naar de staatssecretaris waarin gewezen wordt op afspraken die in Europees verband gemaakt zijn over Engels. In de regio Nordrhein-Westfalen in Duitsland is het vak bijvoorbeeld verplicht vanaf acht jaar. Het hoofdbestuur van de AOb vindt dat de basisscholen keuzes moeten maken omdat ruim vijftien procent van de leerlingen al een ernstige achterstand heeft wanneer ze naar het voortgezet onderwijs gaan. In de grote steden heeft de helft van de leerlingen die naar het vmbo gaan een leerachterstand van twee jaar. Voor deze leerlingen heeft het volgens de AOb geen zin om Engels in het pakket te hebben, omdat ze dat niveau nog niet aankunnen. Voor de groepen leerlingen die geen moeite hebben met het kerncurriculum is Engels wel van belang, ook als het in het differentieel deel zit moet het daarom voldoen aan vastgestelde kerndoelen. Volgens de AOb klopt het niet dat scholen alleen uit zijn op minimumprogramma's, de meeste willen zich juist graag profileren met een heel divers aanbod.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.