• blad nr 7
  • 6-4-2002
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

SBO: vier miljard euro extra

Een mix van maatregelen moet het lerarentekort temmen. Zo moeten gebouwen worden opgeknapt, dienen docenten zelf de vormgeving van het onderwijs te bepalen en moeten arbeidsvoorwaarden concurrerend zijn. Zonder extra geld gaat dat niet. Volgens het Sector Bestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) is structureel vier miljard euro extra nodig om het onderwijs aantrekkelijker te maken.

"Een realistische ambitie", zegt SBO - de organisatie van werknemers en werkgevers in het onderwijs - in de Agenda 2006 die deze week samen met het magazine Onderwijskracht naar mensen in het onderwijs en ook alle AOb-leden is gestuurd. "Met Agenda 2006 geeft het onderwijs als sector een visitekaartje af over de bereidheid om te vernieuwen en te veranderen. Centrale sturing werkt niet meer, dat hebben we de afgelopen jaren kunnen zien aan alle operaties als basisvorming en studiehuis. Nu zegt de sector onderwijs: wij nemen zelf het initiatief."
Zo vat Jan Franssen, Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland en SBO-voorzitter, de noodzaak van de collectieve Agenda 2006 samen. De kwaliteit van het onderwijs staat volgens SBO onder druk door het lerarentekort. En dat kan Nederland zich niet permitteren. Gerrit Stemerding, dagelijks bestuurder van de AOb en SBO-bestuurder, juicht het gezamenlijk initiatief van werkgevers en werknemers toe. "Het komt dicht bij ons voorstel van een bovendepartementale taskforce, compleet met het idee om de werving te intensiveren."
De kloof tussen vraag en aanbod van leraren valt namelijk niet langer te dichten met traditionele oplossingen, zoals tot nu toe is geprobeerd. "Er is een drastischer ingreep nodig", stelt SBO in Agenda 2006, een ambitieus programma om de komende vier jaar het lerarentekort de baas te worden. Die acht punten zijn:
1. De verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en prestaties van een groep leerlingen moet bij de docenten liggen.
2. Instellingen zijn vrij om te bepalen welke kennis, vaardigheden of functies nodig zijn om goed onderwijs te verzorgen.
3. Voor goed onderwijs is een sterk management nodig, hun beloning moet concurrerend zijn met andere sectoren.
4. Een beter personeelsbeleid op scholen is hoognodig, net als betere begeleiding van beginners.
5. Er moeten meer kopstudies na hbo en universiteit komen die opleiden tot het leraarsberoep.
6. In de concurrentieslag om hoger opgeleiden zijn betere salarissen en betere secundaire arbeidsvoorwaarden nodig.
7. Er zal de komende jaren fors geïnvesteerd moeten worden in schoolgebouwen, inventaris en leermiddelen.
8. Het onderwijs kan niet alleen zijn personeelsproblemen oplossen, samenwerken met andere sectoren is nodig.
Zonder extra geld lukt niet om het lerarentekort de baas te worden, stelt SBO. De organisatie vindt dat er ongeveer vier miljard euro per jaar bij moet. "Daarmee behoort Nederland nog steeds niet tot de koplopers qua onderwijsinvesteringen", is de conclusie in Agenda 2006, "maar het staat in elk geval geloofwaardiger in de claim een kennissamenleving op te bouwen." Met die claim van vier miljard euro gaat SBO boven alle verkiezingsprogramma's uit. Verkiezingsprogramma's die bovendien voor de economische dip zijn geschreven. Is dat realistisch? Jan Franssen: "Ik ga er vanuit dat de politiek ziet dat meer autonomie voor docenten en scholen, ook meer van de sector vraagt. Jarenlang zijn er vernieuwingsplannen over het onderwijs uitgestort met te weinig faciliteiten om de plannen te doen slagen. Wanneer je nu het onderwijs vraagt om zelf meer sturing te geven - en leraren, scholen en werkgevers zelf daarvoor het initiatief nemen - dan vraagt dat om een investering om dat mogelijk te maken. De sector wil werken aan een vernieuwing van het onderwijs op de eigen school, het ontwikkelen van de school, de mensen en het management. Dan is het nodig dat de onderwijsinstellingen daarvoor alle ruimte krijgen. Qua regels en qua geld." (RS)

Alle leden van de AOb krijgen het magazine Onderwijskracht deze week toegestuurd. Daarin is ook de volledige tekst van de Agenda 2006 opgenomen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.