• blad nr 8
  • 1-10-2024
  • auteur F. Hummels 
  • Geld telt

 

‘Belachelijk dat ik geen huis kan kopen’

Femke van Hemert, docent Nederlands op het Cals College in Nieuwegein woont in Nijmegen met Huub Bellemakers. Hij werkt vanuit de ziektewet als zelfstandig campagnemaker “voor het goede”. Samen zijn ze in te huren als metal-dj’s.

Huishoudboekje
MAANDINKOMSTEN
Salaris Femke, netto € 3700
Wia-uitkering Huub € 1370
Inkomsten bedrijf Huub € 200
TOTAAL € 5270

MAANDLASTEN
Huur € 650
Gas, water, licht, internet € 275
Verzekeringen € 340
Auto en brandstof Femke € 380
Sportclubs en sportschool € 100
Concerten, festivals € 200
Reservering voor vakanties, kampeerspullen € 150
Boeken € 50
Kleding € 300
Goede doelen en lidmaatschap GroenLinks € 75
TOTAAL € 2520

Femke heeft niets over haar salaris te klagen, zegt ze. Maandelijks krijgt ze een mooi bedrag op haar rekening gestort en dat is niet iedereen in het onderwijs gegeven. In het basisonderwijs is het zo goed als onmogelijk om haar schaal te bereiken en in het voortgezet onderwijs hangt het van de school af hoe snel je een schaal omhoog gaat. Maar: “Ik vind het belachelijk dat je met mijn inkomen geen huis kunt kopen.”
Ze hadden onlangs een huis op het oog. Ze wilden ervoor gaan, verkenden de mogelijkheden, maar het lukte onder de streep toch net niet. “Gewoon een huis met drie kamers en een tuintje, hier in Nijmegen, niet eens in Amsterdam of Utrecht, is dat nou te veel gevraagd?” Een teleurstelling die ze niet wijt aan het onderwijs, maar aan de woningmarkt.

HANGEN EN WURGEN
Volgens de hypotheekadviseur was het met veel hangen en wurgen toch krap aan wel mogelijk geweest. Alleen, Femke overweegt een carrièreswitch. “Ik werk nu 18 jaar in het onderwijs. Ik vind het prachtig, ik ben er goed in, ik vind het fijn dat mijn werk maatschappelijk nut heeft. Maar ik wil zelf ook graag weer leren. Mijn werkgever weet dat hij me niet nog tien jaar vast kan houden.”
De sectoren waar ze naar kijkt, beleid, communicatie, betalen minder dan het onderwijs. Met een hypotheek gebaseerd op haar huidige salaris, zou ze zich dus de vrijheid om over te stappen ontzeggen.
Bovendien is Huubs inkomen onzeker. Na een lang revalidatietraject is hij begonnen als campagnemaker- en adviseur. Hij bekijkt bijvoorbeeld met ontwikkelingsorganisaties hoe zij ‘hun’ onderwerpen in het nieuwe politieke klimaat op de agenda kunnen houden. Zijn bedrijf loopt in principe goed. Onduidelijk is nog wanneer het volgens het UWV zo goed loopt dat de uitkering stopt. Ook weet hij nog niet hoeveel uren werk per week hij uiteindelijk aankan.
Die torenhoge hypotheek had alleen gekund met de broekriem maximaal aangehaald. “Dan zouden we niet meer naar concerten kunnen, niet meer naar festivals”, zegt Huub. “Dat is niet hoe we willen leven.” Die muziek is een vaste waarde in hun leven. Op de vraag hoeveel geld ze uitgeven aan kleding, zegt Huub dat dat afhangt van hoeveel concerten hij bezoekt. Naar een concert gaan betekent een bandshirt kopen.

FESTIVALS EN POLITIEK
Het stel staat ook graag achter de draaitafel. Femke: “Vooralsnog krijgen we alleen betaald in natura, maar we zijn ook in te huren.” Ze maken deel uit van metalcollectief ‘de gitarencoalitie’, met onder meer PvdD-fractievoorzitter Esther Ouwehand, PvdA-GL kamerlid Lisa Westerveld en voormalig SP-kamerlid Peter Kwint. Ze draaien op festivals zoals Zwarte Cross.
Politiek is een andere rode draad. Huub werkte voorheen onder meer bij GroenLinks en ook Femke schrikt er niet voor terug zich uit te spreken. Op X, voorheen twitter, deelt ze regelmatig haar frustratie over de misverstanden omtrent de boekenlijst. “Mensen denken dat ze verstand van onderwijs hebben omdat ze zelf op school hebben gezeten. Ze projecteren hun eigen trauma’s op hun kinderen. Maar er is heel veel veranderd. Bovendien: als je tegen kinderen zegt hoe kut je die boeken zelf vroeger vond, krijg je ze echt niet aan het lezen.”
Op de barricaden is ze niet zo snel te vinden. “Ik vind niet per se dat er te weinig geld naar het onderwijs gaat, ik vind vooral dat het anders moet worden uitgegeven. En dat laat zich niet zo lekker op een protestbord vatten.”
In 2020 was Femke een van de initiatiefnemers van de Nationale Onderwijspubquiz, bedoeld voor de saamhorigheid in coronatijd. “De appgroep bestaat nog steeds. Sommige organisatoren werken nu bij de AOb of het ministerie, dus we klagen wat af.” Met collega’s van haar eigen school sport ze soms en zit ze in een leesclub. Huub: “En als je op een festival bent en je weet dat een collega daar ook is, zoek je die altijd even op.”

{klokjes}

Gesloopt in de avond

06:30
Femke’s wekker gaat. Huub blijft nog liggen en besteedt de dag aan boodschappen, sporten en werk.

07:00
Femke vertrekt. In de auto luistert ze naar de radio of podcasts. Vaak vallen haar lesideeën in.

8:30
De eerste les begint. Ze vertrekt vroeg om de file voor te zijn. Meestal lukt dat. “Het komt ook voor dat ik om kwart voor negen nog kom binnenrennen.”

9:35
Eerste pauze. “Ik ga op zoek naar een kopieermachine die het doet en prop wat boterhammen naar binnen.”

13:20-13:50
Tweede pauze. “Ik heb een eigen lokaal. Toen ik recent een adhd-diagnose kreeg, vroeg de school hoe ze mij konden ondersteunen. Al mijn spullen op één plek was wel fijn.”

14:55 of 16:00
De laatste les is afgelopen. Nakijken, overlegjes, lesvoorbereidingen. Rond half vijf rijdt Femke weer richting Nijmegen. Donderdag is vergaderdag. Ook volleyballen collega’s dan met elkaar en is er een borrel. “Veel op één dag. Gelukkig ben ik vrijdag vrij.”

18:00-18:30
Femke komt thuis. “Dan ben ik echt gesloopt. Ik doe een dutje of zit levenloos op mijn telefoon te scrollen.” Huub kookt. In de avond doet ze vaak niks. Huub: “We zitten best vaak ’s avonds op de bank tv te kijken.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.