• blad nr 5
  • 10-3-2001
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Vloeken, schelden en schuttingtaal

"Shit betekent gewoon poep, ik vind er niets grofs aan." "Dat komt door gewenning", legt scholenwerker Kees Hazeleger uit. "Tien jaar geleden vond iedereen het nog heel grof. We moeten er vooral geen gewoonte van maken."

Begin februari heeft de Bond tegen het vloeken scholenwerker Kees Hazeleger fulltime aangesteld om op basis- en middelbare scholen gastlessen te geven over vloeken, schelden en schuttingtaal. Jongeren vloeken teveel, vindt de bond. Uit Nipo-onderzoek van vorig jaar bleek dat zij het meeste vloeken. Jongeren hebben er ook minder moeite mee als ze anderen horen schelden. Steeds meer leerkrachten en schooldirecties maken zich hier zorgen over.
"Nou, shit kun je makkelijk zeggen, het betekent niets", houdt Arnoud uit groep zeven van vrijgemaakt gereformeerde basisschool de Bron in Barneveld vol. Vingers schieten omhoog als Hazeleger vraagt welke lelijke woorden groep zeven nog meer kent. "Klootzak, lul, godverdomme, sukkel", klinkt het door het klaslokaal.
Vooral christelijke scholen schakelen de scholenwerker in. "Ik ben tot nu toe alleen nog maar op christelijke scholen geweest, maar ik hoop dat ook het openbaar onderwijs ons uitnodigt", verklaart Hazeleger. "De lessen zullen dan wel lastiger maar ook interessanter worden. Op openbare scholen is de insteek anders. Dan moet ik scherper op het slechte van vloeken ingaan: 'Ook al geloof je niet in God, het is niet netjes en fatsoenlijk om te vloeken'. Respect, daar draait het om. Leerlingen op christelijke scholen daarentegen weten eigenlijk wel dat vloeken niet mag omdat het in de tien geboden staat."
Maar ook op christelijke scholen wordt gescholden. "Er was een meisje dat op kamp constant vloekte", vertelt juffrouw Geelhoed van groep acht. "Het bleek dat ze bij een tante logeerde die er een gewoonte van maakte veel te vloeken."
Niet alleen de leerlingen krijgen les over vloeken, ook voor de ouders heeft de Bron een avond georganiseerd over ruw taalgebruik. Geelhoed: "Ouders spelen een belangrijke rol in het taalgebruik en vloekgedrag van hun kind. We merken dat de begeleiding van ouders versloft, kinderen worden steeds vrijer."

Meppen
Of kinderen na de lessen van de scholenwerker minder zullen schelden? Hazeleger: "Afleren kan niet. Maar ons doel is het op gang brengen van bewustwording. De school krijgt de taak om het verder uit te werken door bijvoorbeeld thema- of projectweken." Geelhoed: "De leerlingen krijgen door de gastlessen een stuk besef mee: denk eens na bij wat je zegt. Je beledigt wel Onze Vader in de hemel."
"Wat kun je doen behalve vloeken en schelden als je boos bent", vraagt Hazeleger. "Van je af meppen", roept een leerling. Hazeleger heeft een beter idee: met een opgeblazen ballon laat hij zien hoe je je op een andere manier kunt afreageren. "Door de lucht (emotie) rustig weg te laten glippen."
Aan het einde van de gastles vullen de leerlingen een vragenlijstje over de les in en mogen ze zelf een fantasiescheldwoord verzinnen. 'Frabbelkat' bijvoorbeeld. "Hoe schrijf je shit?", vraagt Arnoud.
De lessen duren een half uur tot drie kwartier. Voor meer informatie: Bond tegen het vloeken, Kees Hazeleger telefoon (0318)512002.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.