• blad nr 8
  • 1-10-2024
  • auteur D. van 't Erve 
  • In beeld

 

Gratis dagritmekaarten

Tekst Daniëlla van ’t Erve en Karen Hagen

“Ik wilde wel eens iets anders”, vertelt leerkracht Marjolein Munnik, over de dagritmekaarten die ze in groep 4 gebruikt om haar klas de indeling van de dag te laten zien. De vraag voorleggen aan haar vader, politiek tekenaar Len Munnik, lag voor de hand. Ze werkten eerder al samen aan prentenboeken en een kunstwerk voor school. “Mijn vader kan de kaarten maken zoals ik ze graag wil en ze blijven aanvullen met nieuwe. Ik ben heel blij met de 33 kaarten tot nu toe.”
Len: “Als politiek tekenaar kijk ik met een bepaalde bril, en ik zie het als een uitdaging om met elk woord iets speciaals te doen. Zoals in de kaart Spelling de letter ‘l’ weghalen. Ik hoop dat kinderen er de grap van inzien.”
De kaart over Natuur, waar een specht met zijn snavel tegen een fabriek tikt, vindt Marjolein behoorlijk kritisch. “Het lijkt een beetje op Beeldkraken, een educatief project waar kinderen de boodschap van een tekening leren ontdekken.”
“En Geschiedenis, vind je die niet te erg?”, vraagt Len. Marjolein: “Nee, hoezo, omdat je er F*ck op hebt gezet?”
Len: “Dat heb ik niet gedaan, dat staat op het T-shirt van dat jongetje.”
Marjolein: “Dat is toch prachtig. Ik heb nog niks gecensureerd en dat ga ik ook niet doen.”
Niet alle kaarten hebben een diepere betekenis. Len: “Ik heb niet het idee dat ik hiermee de wereld verander, ik vind het gewoon hartstikke leuk om te doen.”
Marjolein: “Een planning waar je elke dag vrolijk van wordt, wie wil dat nou niet?”

De dagritmekaarten zijn gratis te downloaden op AOb.nl/Dagritmekaarten. Lamineer ze en voeg een magneetstrip toe, dan kun je jaren vooruit

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.