• blad nr 8
  • 1-10-2024
  • auteur K. de Weert 
  • Idee

 

In de zon of een hutje is lezen nog leuker

Joke Verburg, leescoördinator op basisschool De Groen van Prinsterer in Hilversum, is erop gespitst het leesplezier van leerlingen bevorderen. Daarom startte ze in haar groep 5 met Lekker Anders Lezen.

Midden op het zonnige schoolplein van basisschool De Groen van Prinsterer lazen leerlingen ontspannen in een strandstoel. Andere lagen op hun rug op een strandhanddoek met een boek in hun handen boven hun hoofd. Eén jongetje las gedrapeerd over een gymbal zijn boek dat op de grond lag. Je hoorde het geruis van de blaadjes aan de bomen en wat schoolgeluiden zachtjes op de achtergrond. Verder was het muisstil, want iedereen was heel geconcentreerd aan het lezen. Zo ongeveer moet vorig jaar de start van Lekker Anders Lezen (LAL) eruit hebben gezien, een concept dat leerkracht Joke Verburg verzon.
Begin vorig schooljaar startte Verburg met ‘lallen’, zoals zijzelf en de leerlingen het noemen, want Lekker Anders Lezen is op deze school een werkwoord geworden. Dit jaar gaat ze ermee door: “Elke eerste vrijdag van de maand lees ik met mijn groep vijf minimaal een half uur op een leuke, bijzondere manier om het leesplezier te bevorderen.”

Het draait om leesplezier
Als een van de leescoördinatoren op school, weet Verburg maar al te goed dat het bij lezen niet zozeer draait om de technische kant verbeteren, maar om het leesplezier. “De kinderen hier op school krijgen in principe genoeg lees-aanbod, want alle klassen starten elke dag met een half uur lezen”, vertelt ze. “Een deel van de leerlingen zie ik dan heerlijk lezen, maar er zijn er altijd bij die de tijd uitzitten, alleen wat bladeren of voor de vorm af en toe een bladzijde omslaan. Dat zijn meestal de kinderen die juist zouden moeten lezen om er beter in te worden.”
Om het leesplezier van alle kinderen te bevorderen, bedacht Joke Verburg dus Lekker Anders Lezen. Na de zonnige start op het schoolplein, bezocht schrijver Thijs Noordlandt de klas in oktober van het vorig jaar. “Ik had best een drukke jongensklas, maar ze hingen aan zijn lippen.” In november vorig kwamen opa’s, oma’s, tantes en ouders voorlezen en daarvoor had Verburg samen met de leerlingen allemaal knusse plekjes in de school gemaakt. De maand erna was het klaslokaal in Sinterklaassfeer en stonden er door de hele klas Sinterklaasboeken verspreid die Verburg onder meer had gekocht bij de kringloop. Met een Sinterklaasmuziekje en openhaard op het digibord, pepernoten en taaitaai, zaten de kinderen wederom heel geconcentreerd te lezen, verkleed als Piet of Sinterklaas.

Lezen met een zaklamp
“Februari was ook heel leuk”, zegt Verburg. “Toen gingen we Winterlezen. De leerlingen namen allemaal kussens en kleden mee van thuis en mochten in onesie komen. We schoven de tafels tegen elkaar aan, lades eruit, en met de kleden hebben we hutten van de tafels gemaakt. Daarin lagen de kinderen met hun hoofd- of zaklamp te lezen, terwijl ik warme appeldrank en chocomelk serveerde. Ze weten dat dit speciaal is en dat ik het voor hun doe. Dus ze lazen allemaal echt heel geconcentreerd en serieus.”
De favoriete LAL-activiteit was recepten lezen. Ouders die dicht bij school woonden, kwamen een groepje kinderen ophalen om thuis te koken. Van te voren hadden die ouders een recept aangeleverd waarvan Verburg een receptenboekje maakte. “De kinderen konden kiezen welk recept ze het liefst maakten. Na het koken, hielden we een lopend buffet in de klas. Dat was een grote hit en met het lezen van een recept leren ze meteen dat lezen ook functioneel is.” Verder lazen en zongen de kinderen een songtekst mee van een liedjesschrijver die optrad in de klas. Na serieus oefenen, lazen ze op toon een prentenboek voor een groepje of hele klas kleuters voor. In de bieb leerden ze over dichtkunst en een andere keer speelden ze verkleed als hun favoriete boekpersonage een escaperoom, waarvoor ze opdrachten moesten lezen.


Lezen voor het goede doel
Wat indruk maakte, was ‘Lekker voor een ander lezen’. De leerlingen gingen de wijk in om zich te laten sponsoren. Voor elke gelezen bladzijde binnen een half uur, kregen ze geld voor het goede doel: boeken voor een school in Tanzania. Verburg: “Ik heb ze nog nooit zo gefocust en serieus zien lezen. We hebben ruim 2000 euro opgehaald. Om een beeld te geven waar ze het voor deden, hebben we bij aardrijkskunde Tanzania besproken, filmpjes gekeken van hoe het leven er daar uitziet en dieren geknutseld die op de Serengeti leven. Zo leren ze compassie en dat ze verschil kunnen maken, ook al zijn ze acht jaar.”
Heeft het ‘lallen’ echt verschil gemaakt? “Dat is natuurlijk moeilijk meetbaar”, aldus Verburg. “Ik weet niet of de kinderen die minder lazen, nu vaker een boek zullen pakken, maar ik heb ze wel beter zien lezen dan ooit en zag dat ze hebben ervaren dat lezen leuk kan zijn. Van zowel de kinderen als de ouders heb ik heel veel positieve reacties gehad. In het boekje dat ik als bedankje aan het einde van het schooljaar kreeg van de klas, stond bij bijna alle kinderen dat ze LAL het leukste vonden van het schooljaar.”

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.