• blad nr 8
  • 1-10-2024
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Commentaar

 

Loze praat

Methodemakers maken graag goede sier met kreten als evidence based of evidence informed. Werken met ‘onderwijsmethodes die bewezen effectief zijn’ is ook een eis die het kabinet leraren oplegt in het regeerakkoord. Leraren vinden het zelf belangrijk, blijkt uit een AOb-enquęte. Maar in de praktijk komt er weinig van terecht.
De politiek wil het. Leraren willen het. Methodemakers willen het. Waarom gebeurt het dan niet? In dit nummer leggen leraren uit dat de marktmacht een rol speelt bij dit probleem (‘Methode maken is een megaklus’, blz. 30). Een kleine groep uitgevers verdient goed aan leermaterialen waarin andere zaken voorop staan dan wetenschappelijk bewezen effectiviteit. Leuke plaatjes bijvoorbeeld, omdat leerlingen dat misschien willen. En gemak in de klas, omdat lerarenpanels erom vragen.
Leraren kunnen beter zelf die methodes maken, maar het kost veel tijd, geld en inspanning. Dat ontdekte lerarenopleider Erik Meester bij het ontwikkelen van Wetenswaardig, een nieuwe methode voor wereldoriëntatie die echt een wetenschappelijke basis heeft, zo blijkt uit een inventarisatie van het Onderwijsblad. Dat het werken op wetenschappelijke basis vaak niet lukt, valt methodemakers te verwijten, maar ook de politiek pakt niet door.
Wetenswaardig verbetert leerresultaten door taal- en leeronderwijs te verbinden met kennisopbouw, naar wetenschappelijk beproefd recept. Die kennisopbouw is ook belangrijk volgens het vorige maand gepubliceerde manifest van leraren, schoolleiders en hoogleraren, verzameld in Red Team onderwijs (‘Achteruitgang in onderwijs valt te keren’, blz. 74).
De overheid bewandelt intussen de tegenovergestelde weg. Het Cito ziet geen heil meer in wereldoriëntatie als onderdeel van de verplichte doorstroomtoets en voert als reden aan dat er geen landelijke referentiekaders voor bestaan. ‘Doodzonde’, volgens AOb-bestuurder Simone Fomenko, want kennisopbouw in de klas komt op het tweede plan als toetsmakers er niet naar vragen. Zo lang dat niet verandert, is het pleidooi voor wetenschappelijk onderbouwd werken in het onderwijs loze praat.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.