• blad nr 5
  • 1-5-2024
  • auteur . Overige 
  • Deze maand

 

'Kwaliteit van 1 op 5 scholen ondermaats'

Zorgwekkend veel scholen in het funderend onderwijs bieden ondermaatse onderwijskwaliteit. Verschillen tussen scholen zijn te groot. Leerlingen en studenten zijn daarvan de dupe. De politiek moet meer regie nemen.
Dat concludeert de Onderwijsinspectie in jongste Staat van het Onderwijs die afgelopen maand is gepubliceerd. Bij een steekproef onder 225 scholen en afdelingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs scoort één op de vijf onvoldoende. Dat aandeel zal volgens de inspectie nog verder toenemen als de nieuwe standaard Basisvaardigheden gaat meewegen in het eindoordeel. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet duidelijk.
Het leraren- en schoolleiderstekort speelt een belangrijke rol bij de kwaliteitsproblemen. De tekorten gaan ten koste van ondersteuning aan leerlingen, begeleiding van beginnende leraren en onderwijsverbetering op een deel van de scholen.
“Een generatie leerlingen krijgt niet het onderwijs dat ze nodig hebben én dat ze verdienen”, reageert AOb-voorzitter Tamar van Gelder. “Ik mag hopen dat de politieke partijen aan de formatietafel onderwijs nu hoger op hun prioriteitenlijst zetten.”

Lees elders in dit nummer ‘Ondergrens voor kwaliteit blijkt niet houdbaar’ en de column van Tamar van Gelder.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.