- blad nr 5
- 1-5-2024
- auteur . Overige
- Aan de telefoon
Musici voor de klas
Je onderzocht of kinderen die slimmer zijn beter zingen?
“Dat klopt. En of kinderen die muzikale kenmerken als toonhoogte, ritme en tempo herkennen ook beter zingen. De conclusie is dat slimmere kinderen niet per se beter zingen. Kinderen die muzikale kenmerken beter interpreteren zingen wel beter.”
Dat klinkt niet heel verrassend.
“Niet direct nee. Maar iemand die een goed gehoor heeft, hoeft niet goed te zijn in het aansturen van zijn stembanden. En het is mooi om te zien dat ook kinderen die niet goed meekomen met taal of rekenen, in muziek kunnen excelleren.”
Wat kunnen scholen hiermee?
“Een van mijn aanbevelingen is het curriculum voor muziekonderwijs te veranderen. Praten over de muzikale kenmerken bijvoorbeeld: wat gebeurt er met het volume of de toonhoogte? Meer instrumenten spelen dan alleen xylofoon of triangel. En de introductie van verschillende muziekstijlen: eerst klassiek en later ook pop of jazz. Dat kan bijvoorbeeld door te luisteren naar Kortjakje dat wordt gespeeld door een strijkorkest.”
Is dat niet veel gevraagd van leraren?
“Daarom pleit ik voor vakdocenten, net als bij gym en creatieve vakken. Maar dat kost geld. Als je bijvoorbeeld ‘s morgens cognitieve vakken geeft en ‘s middags vakdocenten voor de klas zet, dan verbetert de kwaliteit van het muziekonderwijs, geef je musici die nu moeilijk werk vinden een baan en verlicht je de werkdruk. Win-win, zou ik zeggen.”