• blad nr 10
  • 1-12-2023
  • auteur . Overige 
  • Deze maand

 

‘Maak eerstegraads-traject lerarenopleidingen betaald’

Maak van de eenjarige opleiding tot eerstegraadsdocent een betaalde opleiding voor afgestudeerden die al een masterdiploma hebben in een schoolvak.

Dat stelt de Nationale Commissie Sectorplannen voor. De NCSP is door demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf ingesteld toen hij bekendmaakte dat hij structureel 200 miljoen euro per jaar gaat investeren in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.
De commissie ziet de instroom haperen bij de academische lerarenopleidingen en vindt dit ook een landelijk probleem waarin het wetenschappelijk onderwijs een rol speelt. Het advies is dan ook om de eenjarige opleiding tot eerstegraads docent aantrekkelijker te maken. Een afgestudeerde student met een master op zak in bijvoorbeeld wiskunde kan dan in één jaar zijn lerarenopleiding halen. Tijdens dat jaar krijgt de student betaald en is dan ‘dio’: docent in opleiding. Zo’n dio is het hele jaar in dienst bij de universiteit en kan zich volledig op zijn eerstegraads bevoegdheid richten. Volgens de commissie kunnen we de status van een dio vergelijken met die van een promovendus, die een vierjarig promotietraject volgt.
“Dit is een goed voorstel”, reageert AOb-bestuurder Jelmer Evers. “Een betaalde lerarenopleiding is één van onze wensen.” Een voordeel is, volgens Evers, dat studenten zich volledig kunnen richten op hun opleiding. “Ze hoeven niet meteen zelfstandig voor de klas, zoals bij een zij-instroom traject, bij te lenen of een bijbaan te nemen.”
De commissie geeft wel aan dat het plan verder uitgewerkt moet worden en beveelt daarvoor een nieuwe commissie aan. Het is volgens bestuurder Evers enorm van belang dat de AOb hierbij betrokken wordt. “Dit gaat over ons beroep en over cao’s. Wij moeten als bond hier goed over mee kunnen praten.”
Dijkgraaf schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij het voorstel meeneemt bij de initiatieven om het lerarentekort aan te pakken en bij het onderzoek naar de kwaliteit en de positie van de lerarenopleidingen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.