• blad nr 10
  • 1-12-2023
  • auteur . Overige 
  • Aan de telefoon

 

Vooroordelen in schoolrapporten

Witte meisjes krijgen veel vaker positieve opmerkingen op hun basisschoolrapport dan witte jongens en kinderen met een migratieachtergrond, ontdekte promovendus Antoinette Kroes van de Universiteit Leiden.

Wat schrijven we in rapporten?
“Een rapport dat mij is bijgebleven is van een jongen met migratieachtergrond. Bij ieder vak stonden negatieve opmerkingen. Alleen bij beeldende vorming stond: ‘Creatief. Hier zet je je wél in, maar dat zou je best nog meer kunnen doen.’ Zelfs dat ene positieve commentaar werd afgezwakt door iets negatiefs. Ik denk niet dat er een leerkracht is die denkt ‘dit is een jongen met een migratieachtergrond, nu ga ik iets vervelends opschrijven’. Mijn punt is juist dat het vaak onbedoeld gebeurt.”

En bij meisjes?
“Witte meisjes met een Nederlandse achtergrond krijgen veel vaker positieve opmerkingen. Het zijn subtiele verschillen, maar het heeft wel invloed.”

Waarom is dat schadelijk?
“Een negatieve opmerking kan iemand een leven lang bijblijven. Iemand vertelde dertig jaar geleden op haar rapport de opmerking te hebben gekregen: ‘Je hebt geen gevoel voor harmonie en schoonheid.’ Ze is het nooit vergeten. En ze heeft nooit geweten wat er mee aan te moeten.”

Wat kunnen we wel opschrijven?
“Er zijn veel manieren om goede feedback te geven. ‘Je bent een lieve meid’ of ‘Je bent ijverig’, dat zijn geen opmerkingen waarmee je je kunt ontwikkelen. Zet ook niet bij meiden steeds ‘je bent lief’ en ‘je kunt goed met anderen omgaan’, en bij jongens ‘je bent sportief en slim’. Er zijn gelukkig allerlei complimentenlijsten beschikbaar. Hieruit kunnen we putten.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.