• blad nr 9
  • 1-11-2023
  • auteur L. Rtgers  
  • Column

 

ChatGPT. Hoe gemakkelijk! Dat smaakt naar meer

Mijn collega Gerard en ik zaten op een wat duffe namiddag te kauwen op een toets voor de derde klas. We zochten naar leesteksten om vragen over te stellen en het wilde niet zo lukken, mede gezien het warme weer en onze gezamenlijke behoefte aan koud bier.
Ik weet wat! riep Gerard ineens en we belandden op de website van ChatGPT. Binnen enkele ogenblikken hadden we een paar tekstjes die precies aan onze eisen voor de toets voldeden.
Hoe gemakkelijk! Had ik daar al die jaren mijn hoofd op gebroken? Dat smaakte natuurlijk naar meer. Ik gaf daarom ChatGPT het commando schrijf een column over het onderwijs. Binnen enkele seconden stond er een perfect stukje tekst op het scherm, waarin alle gemeenplaatsen uit onderwijsland werden aangestipt: de sleutel tot persoonlijke groei, het benutten van individuele talenten en het volledig bereiken van potentieel.
Omdat er niets te lachen viel, er niks ondeugends werd gezegd en al helemaal niemand aanstoot aan het stukje zou kunnen nemen, bleek het helaas volledig ongeschikt als column. Wat u nu leest, is dus gewoon uit mijn eigen brein ontsproten. Maar ik heb wel onmiddellijk een bvtje opgericht. U kunt mij als freelance kwaliteitsadviseur inhuren en ik licht uw onderwijsorganisatie eens helemaal door. Uiteindelijk krijgt u van mij een mooi adviesrapportje en voor dit alles reken ik slechts 275 per uur. Ik kom natuurlijk helemaal nooit langs en laat ChatGPT mooi zon rapportje typen. Mijn businessmodel tilt het heerlijke woord cybercharlatan met dank aan Rian van Rijbroek naar een hoger plan.
U kunt intussen opgelucht ademhalen: als u nog eens een teamplan, een reflectieve visie van de vaksectie op didactiek of een evaluatie van uw cursus toetsbekwaamheid moet produceren, doe dan wat u altijd doet: kijk moeilijk, klaag dat het veel werk is, maar laat ChatGPT een tekstje schrijven. Helemaal niemand zal u doorhebben, want de tekst is precies zo droog als alle andere beleidsstukken. Bovendien: denkt u nou werkelijk dat iemand zon stuk ook echt lst?
Mocht iemand toch de moeite nemen uw schrijfsel ter hand te nemen: u zult geprezen worden door uw management vanwege uw juiste taalgebruik, uw verfrissende visie en uw doeltreffende aanpak. Een ld-functie met een mooie beleidsportefeuille ligt in het verschiet.
Ondertussen worstelen schrijvers, scenaristen en wetenschappers met het fenomeen: wat te doen tegen dit eindeloze plagiaat? Het antwoord: niets. Algoritmen zijn gebaseerd op logica. Wie het onlogische tastbaar weet te maken, noemen wij een kunstenaar. Als schrijver heb ik van kunstmatige intelligentie weinig te vrezen, als docent zal het mij grote partijen zinloos werk schelen.
Een heerlijke toekomst wacht ons allen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.