• blad nr 9
  • 1-11-2023
  • auteur . Overige 
  • Aan de telefoon

 

Kusje zorgt voor onrust

Dat twee mannen elkaar in een voorstelling een kusje geven, zorgde voor onrust op een school in Volendam. Vijftien gezinnen hielden hun kinderen thuis. “We gaan geen inhoudelijke aanpassingen doen”, zegt Wilma Tjalsma van SKOV, het bestuur van de school.

Een flinke domper?
“Zeker. We wilden kinderen in het kader van kunst en cultuur een leuke voorstelling bieden. Dat was het ook: de kinderen genoten en niemand vond het kusje raar. Maar dit voelt wel als een stap terug na jaren investeren in burgerschapsonderwijs.”

Wat gebeurde er?
“Het Prinsensprookje werd op zeven scholen van onze stichting gespeeld voor de groepen 4, 5 en 6. Daarin wordt een prins verliefd op zijn vriendje. Aan het eind geven de mannen elkaar een kusje. Na de eerste voorstelling vertelde een kind van een conservatief gereformeerd gezin er thuis over. Moeder wil geen lhbtiq-thema’s op school en zette haar verhaal in appgroepen. Vijftien gezinnen hielden daarop hun kinderen thuis, hoewel de meesten nu vertellen dat ze niet wisten dat het om een klein kusje ging.”

En nu?
“Een vraag die voorligt, is of ouders voor onze school blijven kiezen. Er komt een gesprek met de moeder die de onrust veroorzaakte. Ze zei in de media dat ze vindt dat de school van de ouders is en dat zij zeggenschap hebben over het curriculum. Daar gaan we niet in mee.”

Wat hebben jullie hiervan geleerd?
“Volendam is een homogene gemeenschap. We gaan ouders beter informeren over burgerschapsonderwijs. Nu gingen in no-time overtrokken verhalen rond. Maar we gaan geen inhoudelijke aanpassingen doen: we blijven uitdragen dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht geloof, achtergrond of geaardheid.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.