• blad nr 9
  • 1-11-2023
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Commentaar

 

Thuis


‘Domweg gelukkig in een kleine klas’ stond er twee maanden geleden op onze cover. Voorop dit Onderwijsblad had evengoed een kop gepast met een paar letters verschil: Domweg gelukkig in een eigen klas.
In het omslagverhaal van Mandy Pijl op pagina 36 vertellen docenten gepassioneerd over hun eigen lokaal. Het helpt om leerlingen in de juiste sfeer te brengen: posters van politieke partijen voor een docent maatschappijleer, vondsten uit de natuur in een biologielokaal. Zo maken docenten hun vak tastbaar.
Het eigen lokaal is een basis voor goede lessen. Is het onmisbaar? Niet altijd. Scholen in het voortgezet speciaal onderwijs kiezen ervoor om niet de docenten, maar de leerlingen een vast lokaal te geven. Dat brengt rust en structuur voor kinderen met een stoornis of gedragsproblemen.
Toch is voor veel docenten een verhuizing naar andere lokalen stressvol gedoe. Er zijn docenten die op één dag lesgeven in vijf verschillende lokalen. Je spullen bij elkaar rapen, binnenkomen in een volle klas, opnieuw inloggen; het verhoogt de werkdruk. En het voelt niet goed.
‘Mijn lokaal is als mijn huis’, zegt een docent in het artikel, ‘het is een deel van mijzelf’. Helaas hebben schooldirecteuren soms andere prioriteiten. Je moet als docent zonder vast lokaal niet al te veel zeuren. Voor je het weet sta je te boek als een lastpak.
Ze zijn immers duur, die eigen lokalen, net als de kleine klassen. En evengoed als met kleine klassen is het lastig om keihard aan te tonen dat de resultaten van leerlingen er in die setting op vooruitgaan.
Dat is ook niet nodig. Docenten leggen overtuigend uit waarom ze blijer zijn in een eigen lokaal en minder stress ervaren. Dat blije, relaxte docenten het langer en beter volhouden en beter lesgeven, is wel goed onderzocht. Een werkgever die dat niet belangrijk vindt, is geen knip voor de neus waard.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.