• blad nr 5
  • 1-5-2023
  • auteur A. Kersten 
  • In beeld

 

Tool helpt bij indeling van je klas

Welke leerling geef je welke plek in de klas? Een simpele vraag, maar er komt meer bij kijken dan je misschien denkt. De groepsindeling van de klas kan bijdragen aan een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. De gratis online tool Stoeltjesdans helpt leraren een handje en maakt daarbij gebruik van wetenschappelijke inzichten. Achter de schermen wordt op dit moment druk gewerkt aan een fikse uitbreiding, die met ingang van het nieuwe schooljaar te zien zal zijn. Zo komt er onder meer een kennisbank en kunnen anti-pestcoördinatoren straks meerdere klassen op hun school monitoren. “De website is zeven jaar geleden met minimale middelen opgezet en is uitgegroeid tot ver boven onze verwachtingen”, vertelt initiatiefnemer en ontwikkelingspsycholoog Yvonne van den Berg, verbonden aan de Radboud Universiteit. “Hoog tijd voor een grondige update.” Dat gebeurt mede dankzij een crowdfunding-campagne, die bij het afronden van dit blad bijna de twaalfduizend euro aantikte.
stoeltjesdans.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.