- blad nr 4
- 1-4-2023
- auteur . Overige
- Aan de telefoon
Leraren als grote broers
Extra begeleiding voor jongens die slechte cijfers halen, blijven zitten of zelfs afhaken. RSG Simon Vestdijk in Harlingen boekt er inmiddels de eerste resultaten mee, vertelt geschiedenisleraar en jongenscoach David Feenstra.
Wat is er aan de hand?
“Vooral in de bovenbouw van havo/vwo haken veel jongens af, halen slechte resultaten of zijn moeilijk te motiveren. Jongens zoeken grenzen op en gaan daar overheen. Om daar iets aan te doen, heb ik twee jaar geleden met een collega, een gymdocent, een cursus jongenscoaching gevolgd.”
En nu?
“We begeleiden nu met zijn drieën wekelijks tien tot vijftien jongens, ook op vmbo/mavo. We praten met ze, spiegelen hun gedrag zodat ze merken welke reactie ze uitlokken en doen fysieke oefeningen. Boksen bijvoorbeeld, zodat ze grenzen van zichzelf en anderen gaan herkennen.”
Als een soort grote broer?
“Ja, eigenlijk wel. Ik was niet makkelijk en liep ook vast op school. Als ik begeleiding had gehad, dan had ik er meer uit kunnen halen. We houden geen preek in een lokaal, maar lopen bijvoorbeeld met ze door de stad en zeggen: Ik begrijp je, je gedrag is alleen niet handig. Dat is jammer, want ik geloof in je. Wat zou er gebeuren als je het zo doet?”
Helpt het?
“Zeker! Docenten vertellen dat het gedrag van sommige jongens echt verandert, daar heeft de hele klas profijt van. En zelf zien we ook dat ze enthousiaster zijn over school. Er komen nu zelfs jongens naar ons toe omdat vrienden hebben gezegd: Ik was ook zo, ga dat maar eens doen.”