• blad nr 3
  • 1-3-2023
  • auteur T. van Gelder 
  • Column

 

Rode loper

Ik zeg het de laatste tijd steeds vaker tegen werkgevers: rol de rode loper uit. Zorg dat starters in het onderwijs met open armen worden ontvangen. Net zoals een filmster bij de première. Die loopt, in zijn of haar beste kloffie, over de rode loper langs de dranghekken met pers en geïnteresseerden naar het theater. Daar wordt de jas aangenomen, daar ontvangt de filmster een welkomstdrankje en wordt hij of zij naar een persoonlijke loge begeleid. Waar een persoonlijke begeleider klaarstaat om aan alle wensen te voldoen.
Dat gevoel van warm welkom. Dat gevoel van thuiskomen. Dat gevoel van gezien en gewaardeerd worden. Dat zou je als beginnende leerkracht of ondersteuner moeten krijgen.
Wat krijg je in de praktijk? Een invalbaan, een volle klas leerlingen, een studieschuld en een huisvestingsprobleem. Geen wonder dat zoveel starters na een tijdje weer afhaken.
Natuurlijk kun je als werkgever niet alles oplossen, maar een vaste baan in plaats van een invalbaan, goede begeleiding: dat is toch geen hogere wiskunde?
Het kan zelfs nog simpeler. Begin, als werkgever nu eens bij het begin: bij de stage. Dat is het moment waarom toekomstige leraren en ondersteuners bij jou het theater, pardon, de school binnenkomen. Begin nu eens om die toekomstige filmsterren gewoon een stagevergoeding te betalen. Uit een enquête van de AOb blijkt dat 85, jawel 85 procent van de studenten die stagelopen als leraar of onderwijsassistent, geen vergoeding krijgt. Dan is het niet gek dat 60 procent van de studenten een bijbaan nodig heeft om rond te komen.
Dus werkgevers: rol uit die rode loper. En wel vanaf het allereerste moment dat toekomstige collega’s de school binnenkomen. Betaal een stagevergoeding, help je starters op weg. Dan zit je personeelskamer straks weer wat voller, en je school vol met tevreden toeschouwers. Eh, leerlingen.
Ik wens de starter een warm applaus toe.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.