- blad nr 2
- 1-2-2023
- auteur T. van Gelder
- Column
Stapelen
Dit kabinet heeft een minister die zijn middelbare schoolcarrière is begonnen op de mavo van het rsg Simon Vestdijk in Harlingen. En nu is hij minister. Lang is het adagium geweest: kies voor de moeilijkste optie na je schooladvies, maar ik zou daar iets tegen in willen brengen. Kies voor de optie die op dat moment het beste bij je past. Sommige leerlingen zijn iets langzamere starters, anderen worden onderschat. En soms vraagt het leven net iets anders van je. Het systeem van ‘kies het hoogste’ ondervangt dat niet. Een systeem waarbij je door kan stromen en kan stapelen wel. Zo vaak spreek ik collega’s uit het primair onderwijs die eindeloos in discussie moeten met ouders. ‘Kan het advies toch niet een beetje hoger.’ Kinderen die naar Cito-trainingen worden gestuurd, eindeloos bijles, het bestaat allemaal. En dan die vreselijke dagen op het schoolplein: welk advies heb jij? Alsof de toekomst helemaal afhangt van die ene dag in het jaar dat je twaalf werd. Maar is dit nu het beste voor het onderwijs en het beste voor een kind?
Hoe langer een beroepsbevolking is geschoold, hoe beter dat is voor de samenleving. Het is geen zonde om een langere leerweg te doen. Het geeft tijd, ruimte, lucht en kansen in het onderwijs. Wel moeten we er dan voor zorgen dat het stapelen goed en makkelijk verloopt, zonder grote financiële belemmeringen of onhandige eisen.
Deze minister is een ervaringsdeskundige: zorg dat het stapelen nog makkelijker wordt. Zodat meer mensen zo lang mogelijk op school kunnen en willen blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.