• blad nr 2
  • 1-2-2023
  • auteur T. van Gelder 
  • Column

 

Stapelen

De slimste mensen zijn de stapelaars. Die kunnen namelijk alles. Wanneer je begint met een beroepsopleiding en eindigt met een wetenschappelijke titel, ben je in staat om niet alleen dingen te bedenken, maar ze ook te maken. Stel je voor een architect die kan timmeren. Een arts die ook in de thuiszorg heeft gewerkt. Een hoogleraar onderwijskunde die ook onderwijsassistent is geweest. Zo ideaal zal de wereld wel niet worden. Hoewel…
Dit kabinet heeft een minister die zijn middelbare schoolcarrière is begonnen op de mavo van het rsg Simon Vestdijk in Harlingen. En nu is hij minister. Lang is het adagium geweest: kies voor de moeilijkste optie na je schooladvies, maar ik zou daar iets tegen in willen brengen. Kies voor de optie die op dat moment het beste bij je past. Sommige leerlingen zijn iets langzamere starters, anderen worden onderschat. En soms vraagt het leven net iets anders van je. Het systeem van ‘kies het hoogste’ ondervangt dat niet. Een systeem waarbij je door kan stromen en kan stapelen wel. Zo vaak spreek ik collega’s uit het primair onderwijs die eindeloos in discussie moeten met ouders. ‘Kan het advies toch niet een beetje hoger.’ Kinderen die naar Cito-trainingen worden gestuurd, eindeloos bijles, het bestaat allemaal. En dan die vreselijke dagen op het schoolplein: welk advies heb jij? Alsof de toekomst helemaal afhangt van die ene dag in het jaar dat je twaalf werd. Maar is dit nu het beste voor het onderwijs en het beste voor een kind?
Hoe langer een beroepsbevolking is geschoold, hoe beter dat is voor de samenleving. Het is geen zonde om een langere leerweg te doen. Het geeft tijd, ruimte, lucht en kansen in het onderwijs. Wel moeten we er dan voor zorgen dat het stapelen goed en makkelijk verloopt, zonder grote financiële belemmeringen of onhandige eisen.
Deze minister is een ervaringsdeskundige: zorg dat het stapelen nog makkelijker wordt. Zodat meer mensen zo lang mogelijk op school kunnen en willen blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.