• blad nr 2
  • 1-2-2023
  • auteur D. van 't Erve 
  • Redactioneel

 

Portretserie laat zien waar onderwijs faalt

‘Waar lig je wakker van?’ Deze vraag leidde tot het project ‘Kinderen van het onderwijs’ waarin Iris Valentina kinderen fotografeert die vastlopen op school. Uit eigen ervaring weet ze hoe vreselijk dat is. “Mijn dochter komt vaak totaal overprikkeld en met hoofdpijn uit school en gaat nu vaker niet dan wel. Het onderwerp waar ik zo lang naar gezocht heb, lag gewoon voor mijn neus.”
Want ook in haar omgeving ziet ze kinderen en ouders worstelen met het schoolsysteem. “Er is helemaal niets mis met deze kinderen. Zij komen alleen niet tot hun recht op een school waarin het gemiddelde de norm is. Zij kunnen daarin niet zichzelf zijn, er is geen ruimte voor hun eigen ontwikkeling of ideeën”, vertelt de fotograaf. “Met voortdurende stress, angst en uiteindelijk zelfs burn-out of uitval tot gevolg.”
Met de portretserie wil ze licht schijnen op de problematiek, zonder veroordelend vingertje te heffen. Want wat ze ook ziet is dat leraren enorm hun best doen. “Ik heb ontzettend veel respect voor ze. Leraren werken zo hard en met zo’n groot hart voor kinderen, maar zij lopen ook vast in het systeem. Door de hoge werkdruk en grote klassen schieten ze overal tekort, dat moet pijn doen.”
Inmiddels heeft ze ruim twintig kinderen op indringende wijze geportretteerd, zowel in beeld als in tekst, en dat aantal groeit. Iris Valentina: “Ik stop pas als de politiek ervan doordrongen is dat het onderwijs faalt. Ik hoop dat de foto’s raken. Dat ze de verontwaardiging aanwakkeren, waardoor er een intrinsieke motivatie ontstaat om samen het systeem te hervormen.”

kinderenvanhetonderwijs.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.