• blad nr 5
  • 10-3-2001
  • auteur G. van der Mee 
  • Redactioneel

 

Wachtlijsten werken prima

Wachtlijsten voor het speciaal onderwijs werken prima als signaal dat er iets mis is in een samenwerkingsverband. Dat stellen de onderzoekers van het IVA/Tilburg en het ITS/Nijmegen, die een onderzoek deden naar het mechanisme van wachtlijsten in het speciaal onderwijs. Onder druk van een te lange wachtlijst worden er vaak allerlei maatregelen genomen bij de scholen waar het om gaat. Op die manier geeft zo'n wachtlijst een prima signaal af dat er iets mis is. Wachtlijsten blijken op steeds wisselende plaatsen te ontstaan. Het onderzoek naar de wachtlijsten maakt deel uit van de tweede voortgangsrapportage Weer samen naar school. Daaruit wordt onder andere duidelijk dat samenwerkingsverbanden louter administratieve organen zijn waarvan nauwelijks een inhoudelijke of sturende werking uitgaat. Het aantal samenwerkingsverbanden met een extreem hoog deelnamepercentage is afgenomen, maar het speciaal onderwijs buiten de samenwerkingsverbanden groeit.
In de rapportage wordt geconstateerd dat er rond dyslexie, adhd, hoogbegaafden, autisme en ernstige gedragsproblemen tal van activiteiten in gang zijn gezet. Grote vraag blijft of de basisscholen wel voldoende zijn toegerust voor al deze problemen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.