• blad nr 5
  • 1-5-2022
  • auteur L. Douma 
  • Commentaar

 

Lichtend voorbeeld

Ons onderwijssysteem creëert ongelijkheid. Het is een uitspraak in dit nummer van Onderwijsraad-voorzitter Edith Hooge waar niemand meer echt van opkijkt. In een poging de ongelijkheid aan te pakken perste de Onderwijsraad vorig voorjaar het aloude plan van een middenschool in een nieuw jasje: er moet een driejarige brugklas komen voor alle leerlingen en pas vanaf de bovenbouw vindt er selectie plaats. Idee is dat laatbloeiers meer tijd krijgen om te floreren en zich optrekken aan klasgenoten met een hoger niveau. Probleem is dat de ouders van die klasgenoten het niet zien zitten dat hun kind fungeert als lichtend voorbeeld. Stel je eens voor dat dit trucje precies tegenovergesteld uitpakt en dat kinderen die goed scoren naar beneden getrokken worden door minder geïnspireerde klasgenoten? Nee, ouders van goed presenterende kinderen zien hun kind veel liever op een categorale school. Uit de Staat van de ouder een spin-off van het jaarlijkse inspectierapport Staat van het onderwijs van Ouders & Onderwijs blijkt dat maar 17 procent van de ouders wat voelt voor een driejarige brede brugklas. De meesten vinden het huidige selectiemoment, als kinderen twaalf zijn, prima. Op totale segregatie zijn ze niet uit: een grote meerderheid staat wel positief tegenover het idee van gezamenlijke gymlessen voor alle scholieren. Van de ouders die deelnamen aan het onderzoek is 71 procent midden- tot hoogopgeleid.
Ik ben zelf zo’n hoogopgeleide ouder, mijn kinderen zitten in de middenbouw, waar gaat mijn voorkeur over een paar jaar naar uit? De kans is groot dat ik voor mijn kind dat minder goed leert op zoek ga naar een brede brugklas. En dat ik voor mijn kind dat heel goed meekomt voor een categorale school ga, als er plek is. ‘In het algemeen zijn ouders bij brede brugklassen vaak bang voor niveaudaling’, zegt rector Jan Adels in het artikel ‘Lastig vernieuwen in het Gooi’ op pagina 42. In dit nummer koppen wij op pagina 36: ‘Brede brugklas? Nu zijn de ouders aan zet’. Dat is niet hoopgevend voor de brede brugklas.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.