• blad nr 4
  • 1-4-2022
  • auteur . Overige 
  • Deze maand

 

Onderwijs is slecht voorbereid op vluchtelingen

Nederlandse scholen zijn niet klaar om grote groepen vluchtelingen van goed onderwijs te voorzien. Dat schrijft Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad, in een brief die medio vorige maand is gestuurd aan onderwijsminister Dennis Wiersma.
In een eerder verschenen rapport, ‘Vluchtelingen en onderwijs’, gaf de raad in 2017 al advies aan de regering over het omgaan met de grote aantallen vluchtelingen. Ononderbroken onderwijs is voor de korte termijn een belangrijke prioriteit in het asielbeleid en vluchtelingen moeten zo min mogelijk verhuizen zodat ze één schoolloopbaan kunnen volgen.
‘Het onderwijs komt voor een grote uitdaging te staan, in een periode bovendien waarin er al stevige structurele problemen spelen in het onderwijs’, schrijft Hooge in de brief van vorige maand. Structurele investeringen zijn voor de lange termijn van enorm belang, aldus Hooge.
De AOb onderschrijft deze analyse. De hoge werkdruk door het lerarentekort zorgt ervoor dat het een lastige opgave wordt om onderwijs te geven aan alle vluchtelingen uit de Oekraïne. De bond pleit voor een systeem waarin vluchtelingen die zelf onderwijs gaven in hun thuisland, meehelpen met het lesgeven aan de Oekraïense kinderen die in Nederland zijn aangekomen. Toen dit Onderwijsblad in maart naar de drukker ging, gebeurde dit al op sommige scholen.

Lees op pagina 12: Onderwijs aan Oekraïense kinderen van start

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.