• blad nr 3
  • 1-3-2022
  • auteur M. Lange 
  • Geld telt

 

Eigen dingen doen van eigen geld

Daphne van den Ende en man Niels wonen in Soest met hun kinderen Matthijs en Graeme. “We zijn onbewust zuinig.”

Huishoudboekje Daphne
Inkomsten
Salaris vso-docent natuurkunde/scheikunde, 0,65 fte € 2529
Uitgaven
Daphnes bijdrage aan de gezamenlijke rekening € 1800

Gezamenlijk huishoudboekje
Netto maandinkomsten
Deel van salaris Daphne € 1800
Deel van salaris Niels € 2000
Tegemoetkoming kinderopvang € 603
Kinderbijslag € 165
Totaal € 4568

Vaste maandlasten
Hypotheek € 925
Gas, water, elektra € 214
Verzekeringen € 421
Gemeentelijke belasting € 106
Motorvoertuigen € 67
Brandstof € 200
Multimedia € 78
Tijdschriften € 5
School € 9
Overblijven € 52
Opvang € 1429
Huisdieren, twee honden € 17
Boodschappen € 425
Kleding € 100
Luxe € 65
Sparen voor later € 400
Contributie € 28
Museumjaarkaart € 14
Totaal € 4555

Laatste grote uitgave: Vergunning en tekening voor verbouwing bovenhuis, vijfduizend euro
{klokjes}
Mindful haken

6.30
De wekker gaat. Niels staat iets eerder op dan Daphne. Hondjes uitlaten en de kinderen wakker maken.

7.30
Daphne is vroeg op school en drinkt een bakje koffie met de conci๋rge. Rustig op gang komen.

8.00
Ochtendbriefing op school. Niels brengt intussen de kinderen weg. Hij werkt nu thuis.

16.00
Om beurten halen ze de kinderen op. Twee dagen is Daphne tot half zes op school. Op woensdag en zaterdag gaan de jongens naar korfbal.

18.00
Eten. Ze koken om de beurt. In de vriezer liggen gepureerde groenten waar ze soms snel een soep van kunnen maken.

19.00
Even dansen op harde muziek en dan brengt Niels de kinderen naar bed. Daphne doet nog wat dingen voor school. Daarna hangen ze voor de televisie, Daphne haakt en Nies gamet. “Dat is onze mindfulness.”

Daphne: “Ons huishoudboekje ziet er iets anders uit dan misschien bij de meeste mensen. Wij hebben allebei nog onze eigen bankrekening. Een percentage van ons salaris storten we op de gezamenlijke rekening. Onze eigen kleding doen we in principe van onze eigen rekening, maar heel strikt is dat niet. De extra uitkeringen die we af en toe krijgen in het onderwijs en onze vakantiedagen gaan op de spaarrekening. Daar sparen we van en gaan we van op vakantie.”

Zakgeld
“We zijn vriendje en vriendinnetje geweest totdat we een huis kochten en gingen trouwen en toen hebben we ook een deel van onze financi๋n samengevoegd. We hebben met mijn moeder overlegd, zij is financieel goed onderlegd. Het leek haar verstandig om onze eigen rekeningen te houden, je kunt zo ook nog je eigen dingen doen. We maken dus onderscheid tussen huis en gezin en je eigen ding. Mijn moeder beheerde de bankrekening in ons gezin, mijn vader is meer van het type dat zakgeld krijgt en waarvoor de kleren worden klaargelegd. Hij heeft pas sinds enkele jaren zijn eigen bankrekening.
Ik ben bij ons in het gezin meestal degene die de inkopen doet. Soms sta ik in een winkel en heb ik wat kleding voor de jongens en van mijzelf en dan denk ik: Welke pas zal ik gebruiken? De ene keer doe ik het van de gezamenlijke rekening en een andere keer weer anders. Als ik iets uitgeef van de gezamenlijke rekening, heb ik het gevoel dat ik eerst moet overleggen, terwijl dat helemaal niet per se hoeft. Alles van Marktplaats en Vinted doe ik meestal van mijn eigen rekening. Een fietsje, een glijbaan, een loopauto, allemaal voor buiten. We zijn echte buitenmensen, de jongens spelen veel in en om de tuin. Een spijkerbroek of een paar schoenen zijn dan zo weg. Matthijs doet soms maar vier weken met ้้n maat. Dus komen de kleren ook regelmatig van Marktplaats. Laatst gloednieuwe schoenen voor mijn zoon voor drie euro, op de doos stond negentig euro. Van die Palladiums, daar zijn ze bij ons in het gezin helemaal gek op. Wij geven weer door wat bij ons over is.”

Vulkaantjes
“Het meeste geld gaat naar wonen en de kinderopvang, dat kost veel. Ik ben ้้n dag thuis en Niels is ้้n dag thuis, dus drie dagen in de week gaat Graeme naar de kinderopvang. Ik geef les in het speciaal onderwijs, in cluster 4, aan kinderen met gedragsuitdagingen, leerlingen van 14 tot 21 jaar. Ik doe het het best met de vulkaantjes, ze schieten soms compleet uit hun slof. Ik heb niet gauw ruzie met mijn leerlingen. Dat komt, dat zeggen ze zelf tenminste, omdat ik ze niet veroordeel. Veel van die jongeren hebben meer meegemaakt dan wij in drie mensenlevens. Ik voel me niet geroepen te zeggen hoe zij het moeten doen. Het salaris in het vso is wel een dingetje. Ik gaf op een gegeven moment natuurkunde aan 5 vwo voor het salaris van een kleuterjuf. Het speciaal onderwijs valt nu nog onder de cao van het basisonderwijs.”

Tweedehands
“We hebben een leuk huis met een leuke tuin. We hebben best een vrij luxe leven. We hebben allebei ook nog eens een buffer met onze eigen rekening. Sparen voor later, is sparen voor de jongens, zodat ze kunnen gaan studeren. Wat ik soms meer zou willen doen, is naar een museum of een dierentuin met z’n allen, maar dat komt er niet van omdat we net zo graag naar de duinen gaan. In Hongarije, waar we elk jaar op vakantie gaan omdat mijn ouders daar een huis hebben, gaan we wel naar de dierentuin of museum of themapark. Daar kost een hele dag dierentuin, met entree, parkeren en ijsjes en koffie dertig euro. Daar kom je in Nederland amper een dierentuin voor binnen. De jongens willen gewoon lekker buiten spelen en hutten bouwen in plaats van naar een museum. Niels gaat met de jongens op de fiets naar de speeltuintjes. We zijn onbewust zuinig. Dat heb ik van huis meegekregen, mijn ouders hebben dat ook weer van hun ouders meegekregen. Nadenken voordat je wat uitgeeft. Mijn echtgenoot heeft dat intussen ook. En wij geven het weer door aan onze kinderen. Als ze graag iets willen, dan kijken we of het er ook tweedehands is.”

Ook meedoen aan Geld telt? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.