• blad nr 3
  • 1-3-2022
  • auteur L. Douma 
  • In beeld

 

Wie zette mijn naaktfoto’s online?

Jantine Jongebloeds naaktfoto’s verschenen achttien jaar geleden toen zij zestien was online. Vorig jaar reconstrueerde zij wat er destijds gebeurd is en ging ze de confrontatie aan met de daders, meelopers en wegkijkers. Dat resulteerde in een longread in Volkskrant Magazine, die vervolgens is bewerkt en uitgebreid tot een boek met een lesbrief in samenwerking met Blootnodig. Een spannend verhaal en een belangrijke les over seksualiteit, sexting, slut shaming, schaamte en schuld.

Wat maakt jouw boek interessant voor leraren?
“Jongeren kopiëren overtuigingen en gedrag van de volwassenen om hen heen, dus ook van docenten. In gesprekken over seksualiteit tussen docenten en leerlingen gebeurt het nu vaak dat de volwassene over sexting aangeeft: doe het maar niet. Terwijl sexting tegenwoordig hoort bij een gezonde, normale seksuele ontwikkeling, het is te vergelijken met wat twintig jaar geleden friemelen in het fietsenhok was.”

Jij zegt dus: doen, sexting?
“Ja. Door te vertellen dat het niet mag, beperk je de seksuele ontwikkeling van jongeren en leg je de verantwoordelijkheid voor misbruik neer bij potentiële slachtoffers. Terwijl de boodschap in mijn boek is: je mag niet ongevraagd beeldmateriaal van een ander verspreiden.”

Jantine Jongebloed, Wie zetten mijn naaktfoto’s online?, Blossom Books, € 9,99. Op blootnodig.nl vind je de gratis lesbrief

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.