- blad nr 4
- 23-2-2002
- auteur . Overige
- Baanbrekers
Dagboek van Marjolijn van Son
Eten met collega's van mijn vorige school. Heerlijk om alle verhalen te horen.
Maandag 28 januari
Onrustige start: de leerkracht van groep 3 en de gymleraar melden zich ziek, de directeur is er niet en de interne begeleider zit ook al thuis. Kortom, wie vangt de kinderen van groep 3 op? Een aantal parttimers wordt gebeld, maar het ziet er naar uit dat niemand kan komen. Een collega van groep 1 staat om 8.20 uur bij de deur en vraagt aan alle ouders of het mogelijk is hun kind vandaag weer mee naar huis te nemen. Er blijft nog een groepje van vier kinderen over. Ik werk vandaag met een halve groep (en heb dus plek zat in mijn klas). De derdegroepers zitten even later heel stoer te zijn in groep 4. Nog even snel een pakketje werk kopiëren, nog even snel dit, nog even snel dat. Ik merk dat ik er vandaag niet zo goed tegen kan (dat heb je wel eens).
Coach Kees-Jan komt kijken naar een rekenles volgens het GIP-model. We hadden afgesproken dat ik van tevoren mijn lesmodel aan hem zou geven, wat ik door de drukte vanmorgen glad ben vergeten. Ben mezelf niet en ben absoluut niet gestructureerd, wat voor GIP echt nodig is.
Dinsdag 29 januari
De gymleraar is nog steeds ziek. Zelf gym gegeven. Heel leuk om dat weer eens zelf te doen. 's Middags leerlingenbespreking met de remedial teacher naar aanleiding van de resultaten van de Cito-toets rekenen en begrijpend lezen. Voor een aantal zorgleerlingen wordt een plan van aanpak besproken.
Donderdag 31 januari
Laatste bijeenkomst van het vak zorgverbreding. Nu hoef ik nog maar twee vakken te volgen: tekenen en handvaardigheid. Er staat nog een aantal bijeenkomsten over de afstudeerprocedure op de agenda, maar verder ben ik met het volgen van vakken bijna klaar. Nu nog het afronden ervan. Lekker dat ik daar de donderdagen nu helemaal voor kan gebruiken. Het-zwaard-van-Damoclesgevoel wordt telkens een beetje sterker (en dat is maar goed ook, want dan ga ik tenminste echt wat doen).
Maandag 4 februari
's Middags bezoek ik met de kinderen het programma 'Paleisgeheimen' in het Tropenmuseum. Al weken zijn we aan het voorbereiden. Het project gaat over Kofi, een koningskind uit het Ashantirijk (Ghana). Hij groeit op bij zijn oma en leert alle wijze lessen die iemand die misschien koning wordt, moet weten. We hebben trommelboodschappen, Ghanese liedjes en symbolen geleerd. De middag zelf is fantastisch. Een vrouw van Ghanese afkomst leidt ons rond in het nagemaakte paleis. De oude koning is net overleden en alle onderkoningen komen bijeen. De kinderen beelden de hofhouding en de trommelaars van de koning uit in een prachtige optocht. Ik ben net voor sluitingstijd bij de winkel om mijn fotorolletje in te leveren.
Dinsdag 5 februari
Een hectische middag. Van de directeur krijgen Debbie en ik te horen dat de langdurig zieke leerkracht na de voorjaarsvakantie niet fulltime terug zal keren. Ze werkt op dit moment twee ochtenden in de week op therapeutische basis. Dit betekent dat wij het jaar in groep 4 zullen afmaken. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant geeft dit ook de meeste rust.
Verder hebben we nog een gesprek met de vaste contactpersoon van het ABC (Advies- en begeleidingscentrum voor het onderwijs in Amsterdam). Zij heeft een aantal leerlingen uit onze groep getest en we bespreken haar conclusies. Voor minstens een van onze leerlingen zal dit ingrijpende gevolgen hebben.
Maandag 11 februari
Een week geleden werd ik gebeld door een man die het assessment voor zij-instromers wil gaan doen. Hij komt ter voorbereiding een ochtend bij mij in de klas kijken. Ben benieuwd hoe hij het vindt.
Jippie! Nog twee werkdagen en dan alweer vakantie. Ik zou nog makkelijk door kunnen, heb energie genoeg. Toch nog even een lang weekend geboekt.