- blad nr 3
- 1-3-2022
- auteur L. Douma
- Commentaar
Levenslust
Columnist Ton van Haperen is dat nu juist een doorn in het oog. Scholen moeten leerlingen leren omgaan met tegenslag. ‘Leraren hebben verstand van lesgeven in een vak, sociaalemotionele ontwikkeling kun je niet onderwijzen, een waarneembaar effect van deze generiek opgelegde therapie valt dan ook niet te verwachten’, schrijft hij. Hij heeft natuurlijk gelijk: leraren zijn er in de eerste plaats om te onderwijzen. Aandacht voor sociaalemotionele ontwikkeling moet niet in de plaats komen van lesgeven, wat op sommige scholen wel gebeurt. Dát is wat Van Haperen steekt. Aandacht voor het welzijn van leerlingen moet er zijn naast het lesgeven. Want je kunt de lesstof er wel in willen stampen; dat lukt natuurlijk niet als de scholier of student bezwijkt onder de druk. Gelukkig gaat het met het overgrote deel van de leerlingen wel goed, zoals Van Haperen ook benadrukt. Laten we dat vooral zo houden.