• blad nr 2
  • 1-2-2022
  • auteur . Overige 
  • Aan de telefoon

 

Het onrijpe jongensbrein

Aan de telefoon: Neurowetenschapper en psychiater Iris Sommer. Zij schrijft boeken over het brein en stelt dat jongens mede dankzij hun hersenontwikkeling vaak blijvende onderwijsachterstand oplopen.
U legt de link tussen het mannenbrein en te vroege selectie van kinderen op de basisschool?
“Naast de fysiek zichtbare pubertijd - met bijvoorbeeld borstontwikkeling bij meisjes en spiergroei bij jongens - vindt breinrijping plaats. Bij jongens gebeurt dat gemiddeld drie jaar later dan bij meisjes. Pas als ze gemiddeld 14,5 jaar oud zijn.”

Met als gevolg?
“Met een rijp brein leer je je schoolwerk organiseren en kritisch naar je eigen gedrag kijken. Dat jongens dat vaak nog niet goed lukt, zie terug in hun onderwijsresultaten. Ze blijven vaker zitten en het aantal jongens dat zonder diploma de school verlaat, is veel hoger dan het aantal meisjes.”

Heeft u dat de onderwijsminister al verteld?
“Het is al best lang bekend dat vrouwelijke en mannelijke hormonen van invloed zijn op de ontwikkeling van het brein. Alleen hebben we het er liever niet over. Vrouwen hebben zo’n lange weg van emancipatie afgelegd om gelijkheid te bereiken, of te benaderen, dat het bijna taboe is om de verschillen te benoemen. Politiek incorrect ook. Maar mijn punt is: als je volstrekt gelijk behandelt wat in feite ongelijk is, werk je de ongelijkheid juist in de hand.”

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.