• blad nr 2
  • 1-2-2022
  • auteur T. van Gelder 
  • Column

 

Nieuw elan

Na het langste formatieproces ooit hebben we een kabinet met twee nieuwe ministers voor onderwijs. Het geeft het gevoel van een nieuw schooljaar. Er wordt gesproken over nieuw elan en een nieuwe bestuurscultuur. Er staan herkenbare punten in het regeerakkoord, maar met nog heel veel vragen over de uitwerking.
Gaat de loonkloof tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs gedicht worden? Gaan we naar één loongebouw voor het hele funderend onderwijs? Inclusief bestuurders graag. Op veel plekken verdienen ze aanzienlijk meer dan het personeel dat onderwijs geeft. Dat past zeker niet in een moderne bestuurscultuur.
De nieuwe ministers beginnen beiden met een negatieve erfenis van het vorige kabinet. We zijn gedaald op alle internationale lijstjes voor het beste onderwijs. Uw ambtenaren zullen u vanaf dag één uitleggen dat zij het goede wel geprobeerd hebben maar dat het niet anders kon. Trek u daar niks van aan, ministers, het kan wel anders. Uw voorgangers hebben u daarover een la met rapporten achtergelaten, maar het is ze niet gelukt het tij te keren.
De uitdaging wordt om het onderwijs weer op niveau te krijgen, zodat we ook de mensen opleiden voor al die mooie andere ambities, zoals klimaat, stikstof en wonen van het nieuwe kabinet. Daar hebben wij nieuwe bevoegde collega's bij nodig. Het onderwijs moet aantrekkelijk worden om in te werken. Niet alleen omdat het belangrijk en mooi werk is waarvoor mensen tot het bot gemotiveerd zijn, maar ook omdat het voldoende betaalt en je niet ten onder gaat aan de werkstress en het zoveelste flexibele contract dat je krijgt. Nieuw elan en een nieuwe bestuurscultuur is ook verder kijken dan alleen deze regeerperiode.
Begin daar vandaag mee, maak geen nieuwe taskforcen en rapporten. Nederland moet weer bovenaan de internationale lijstjes komen voor het beste onderwijs. Wij staan te popelen om u te helpen, nieuwe ronde nieuwe kansen.

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.