• blad nr 2
  • 1-2-2022
  • auteur R. Wisman 
  • Idee

 

Hart onder de riem in coronatijd

De coronamaatregelen maken leerkrachten bij tijd en wijle moedeloos. Conrad Berghoef, leraar Nederlands op ROC Friese Poort, kreeg nieuwe zin door een eyeopener die de rest van zijn loopbaan de bodem onder zijn werk zal zijn. “Zoek contact, via mail, app of lijfelijk.”

Moedeloos werd hij ervan. Iedere lockdown was mentaal een dreun. Conrad Berghoef wilde weer in een groep staan, de opgetrokken wenkbrauwen zien van een student die het niet begrijpt in plaats van tegen een scherm aan te praten. Het was kort voor de kerstvakantie van 2020 toen hij murw in de opening van de camera op zijn laptop keek. Hij had geen zin in die dag en geen zin in de online les, maar dan gebeurt het.
‘Meneer?’, hoort hij een student zeggen. ‘Kunt u ons allemaal zien?’
Verstoord kijkt hij in de camera: ‘Ik kan helemaal niemand zien.’
Terwijl hij hoort gniffelen, verzacht zijn blik.
Dan verschijnen ineens alle studenten in beeld met handgeschreven bedankjes op A4. ‘Bedankt, Conrad.’ Sommige opgesierd met het woordje ‘lieve’, hartjes en uitroeptekens.

Een hart onder de riem dat binnenkomt, zoals te zien is op een Youtube-filmpje. Berghoef is er stil en ontroerd.
Dan zegt hij: ‘Wat jullie niet konden weten was hoe nodig ik dit heb. Nu.’
Een student zegt: ‘Dat weten wij.’
Berghoef zette het filmpje vorig jaar op Twitter en ging viraal. “Behoorlijk wat mensen putten er steun uit”, zegt hij. “Niet door wat ik heb gedaan, maar door wat mijn studenten deden.”
Dit contact gaf hem de bevestiging dat de prioriteit in zijn lesgeven bij de studenten moet liggen. “Veel mensen kwamen elke nieuwe lockdown steeds met nieuwe ideeën. Exit tickets, breakout-rooms, starters. Ik deed eigenlijk het tegenovergestelde. Elke les volgens een herkenbaar format en ook een beetje ouderwets: een dictee of een spellingsquiz met tussendoor één-op-één aandacht en oefeningen om zelfstandig aan de slag te gaan. Studenten vinden die structuur prettig, ook online. Maar waar ik door het filmpje achter kwam, was dat ze het vooral waardeerden dat ik de tijd nam voor een persoonlijk praatje. Voor contact dus.”
Hoe? Door uitgebreid de presentielijst door te nemen. ‘Hoor je je naam, zet je microfoon aan en zeg even wat’, begon hij de eerste les. “Ken je student, roep ik altijd. Maar hoe goed kende ik mijn eigen studenten? Mirjam, die werkt in de Albert Heijn. ‘Hoe is het? Nog toiletpapier?’ Robert, die zit op voetbal. ‘Hou je jezelf een beetje fit, jongen?’ Albertha, paardenmeisje. ‘Kunnen paarden ook corona krijgen?”
“Het werd het hoogtepunt van de les. Soms bleven studenten daarna hangen om één-op-één hun verhaal te delen. Als je een beetje gedeprimeerd bent door het gebrek aan sociale activiteiten, helpt het om daar even over te praten.”

Bibliotheek
Het inzicht dat de essentie van zijn vak draait om contact vertaalde hij tijdens de lockdown op een ludieke manier. De literatuur die hij voor de studenten bestelde in het kader van de ‘leesbevordering’, besloot hij op de fiets aan huis af te leveren. Van wat hij onderweg meemaakte, deed hij verslag via Twitter en Instagram. “Soms leverde ik gewoon een boek af, maar omdat ik letterlijk voor de deur stond, werd ik ook regelmatig lijfelijk binnengevraagd.”
Ook afgelopen maand weer toen hij een boek van John Green bij een studente afleverde in een gehucht in het uiterste noorden van Friesland. “Toen ik vroeg: Hoe is het meid? Biggelden de tranen meteen over haar wangen. Ze miste de dagelijkse omgang met haar schoolvriendinnen. Vooral nu in de afstudeerfase zou ze hen hard nodig hebben.”

Rare leraar
Berghoef liet haar bij de mentor aanmerken als kwetsbare studente. Hij fietste inmiddels vijfduizend kilometer. Er gaat een signaal van uit dat gewaardeerd wordt. “Ik ben die rare leraar die het zo belangrijk vindt dat studenten lezen dat hij er vele kilometers voor maakt.” Hij wordt ook regelmatig aan keukentafels uitgenodigd waarbij ouders aanschuiven en hun verhalen over andere schoolgaande kinderen vertellen. “Niet mijn taak misschien, maar hé, wat is normaal in deze tijd?”
Het contact is essentieel. Dus is zijn idee voor iedereen, voor, tijdens en na de lockdown: “Zoek je studenten op. Via e-mail, app of lijfelijk. Ga langs en maakt een praatje over hoe het gaat. Doe er niet te moeilijk over.”

{fotobijschrift}
Contact met leerlingen is de essentie van zijn vak, ontdekte docent Nederlands Conrad Berghoef. Tijdens de lockdown bezorgde hij op de fiets boeken thuis bij Gyzen Aydemir en veel andere mbo-studenten.

{IDEE:}
Geef studenten veel persoonlijke aandacht, juist tijdens lockdowns
BEN JIJ MET IETS BIJZONDERS BEZIG. OF KEN JE IEMAND DIE IN DEZE SERIE PAST? LAAT HET DAN WETEN VIA ONDERWIJSBLAD@AOB.NL

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.