• blad nr 2
  • 1-2-2022
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Commentaar

 

Tienkamp

Leerkrachten in het basisonderwijs zijn tienkampers. Daarvoor waarschuwde de pabo-opleidingsdirecteur toen ik in 2011 als zij-instromer begon in Den Haag. Meesters en juffen moeten kennis hebben van taal, rekenen, geografie, geschiedenis en zelfs kleutergym. Ze moeten uitleggen, samenwerken, organiseren en leerlingen ‘zien’. Voor het leraarschap krijg je pas echt respect als je zelf ervaart hoe moeilijk het is om dat allemaal in praktijk te brengen.
Docenten Ton van Haperen en Laurensz Rötgers verwelkomen in hun columns onderwijsminister Dennis Wiersma. Ze zijn sceptisch. Behalve als leerling heeft hij geen onderwijservaring, merkt Rötgers op. Van Haperen voorspelt dat Wiersma’s ambtstermijn erop zit, voordat hij begrijpt hoe taai zijn portefeuille is. Hij hamert op het belang van kennis. Kinderen leren te vaak lezen en rekenen van mensen die daarvoor geen ‘intrinsiek gemotiveerde belangstelling’ hebben getoond.
Goed punt. Wie zelf niet van boeken houdt, heeft het vast moeilijk om van kinderen blije vaardige lezers te maken of om kleuters op het leesonderwijs voor te bereiden. Alleen, onderwijspersoneel moet zoveel meer in huis hebben dan een kennispakket.
Onderwijsassistenten die moeite hebben om de pabo-kennistoetsen te halen, zijn pedagogisch veelal sterk, schrijft Daniella van ’t Erve op pagina 26 van dit nummer. Dit zijn de mbo’ers over wie Wiersma’s nieuwe collega Robbert Dijkgraaf opmerkte dat we ze keihard nodig hebben. Dat geldt ook in het onderwijs.
‘Niet iedereen kan zo maar leraar worden’, schrijft Van Haperen. Maar wie wil het nog zijn?
Met mijn pabo-diploma op zak beheerste ik nog lang niet alle disciplines van de tienkamp. Terugkeren naar mijn eigen vak was een aantrekkelijkere optie. Het is een keuze die ook nu nog veel te veel mensen maken. Ze worden journalist, onderwijsambtenaar, pedagoog, onderwijsadviseur of onderwijsminister. Terwijl ze voor de klas hadden kunnen staan.
Al die beroepen langs de zijlijn blijven voor velen aantrekkelijker dan het leraarschap. Ze worden onterecht meer gewaardeerd en gerespecteerd. Pas als onze twee onderwijsministers daar iets aan doen, maken ze een kans in de strijd tegen het lerarentekort.

{streamer}
Beroepen langs de zijlijn blijven aantrekkelijker dan het leraarschap

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.