• blad nr 9
  • 1-10-2021
  • auteur A. Moerman 
  • Meer voor elkaar

 

AOb wil in de broekzak van leden

Met een kersverse AOb-app dringt de bond definitief door tot in de broekzak van de leden. “Via de app kunnen leden straks bijvoorbeeld op de persoon afgestemd nieuws ontvangen”, vertelt online-marketeer Femke Schouten van de AOb.

Wie is Femke?
“Sinds vier jaar werk ik bij de bond als online marketeer. Bondig samengevat, probeer ik onze communicatie te verplaatsen van offline naar online. Ik ben niet per se altijd tegen folders en flyers en zo, maar online werkt gewoon beter voor iedereen. Deze route is door de coronacrisis bovendien in een enorme stroomversnelling terecht gekomen. Wij willen zijn waar onze leden zijn; dat is op hun telefoon in hun broekzak.”

Er is toch al een website. Wat voegt die app toe?
“We willen het onze leden zo gemakkelijk mogelijk maken om contact te hebben met de bond. Een app op je telefoon is laagdrempeliger dan via laptop of desktop. Via de app kunnen leden straks bijvoorbeeld zelf hun contactgegevens wijzigen. Of het op de persoon afgestemde nieuws ontvangen: iemand die in het mbo werkt, kan er dus voor kiezen om alleen mbo-nieuws te krijgen. Ook kan iedere gebruiker straks via de app vragen stellen bij het informatie- en adviescentrum van de AOb. En leden kunnen de op hun eigen wensen toegesneden evenementenagenda raadplegen en inschrijven voor activiteiten.”

Staat de app gewoon in de Play- en App-stores?
“Zeker. Iedereen kan hem downloaden. Maar alleen leden hebben er wat aan. Jezelf eenmalig aanmelden kan gewoon met dezelfde inlog als die van mijnaob op de website.”

Blijft het bij deze functies?
“Dat is niet het plan. Op basis van de feedback - onder meer van een ethische hacker - die we de afgelopen tijd kregen van testers, deden we al aanpassingen. We hopen nu ook op reacties van de leden. Daarnaast blijven we zelf ook bezig met de verdere ontwikkeling; die app is nooit af. We willen bijvoorbeeld al vrij snel starten met het uitzetten van polls via dit nieuwe kanaal. Uiteraard kunnen leden zich in een later stadium ook via de app registreren als staker wanneer dat nodig is.”

Welke veranderingen brengt de app voor de bond?
“We hebben nu een extra kanaal om met de leden te communiceren. We verwachten dat communicatie die nu nog via de website en sociale media gaat, verschuift richting de app. Maar dat gaan we natuurlijk wel nauwgezet monitoren.”

Nu maar hopen dat alle leden de app op de telefoon zetten.
“We zullen de komende tijd via consulenten, het Onderwijsblad, onze sociale mediakanalen en wat al niet meer de app onder ieders aandacht brengen. Het bestaan ervan zal aan niemands aandacht ontsnappen. Dus dat komt helemaal goed.”

Download de app nu in de Appstore of Google Playstore

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.