• blad nr 9
  • 1-10-2021
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • In beeld

 

Vuur en laserstralen

Ze blazen rookwolken de klas in, maken wervelende serpentines van wc-rollen en er schiet vuur uit hun handen. Een schoolbezoek van de gekke wetenschappers van de in Canada begonnen franchiseorganisatie Mad Science brengt spektakel. “Heel cool”, vertelt Zonne van den Berg uit groep 7 van Openbare Montessori basisschool de Meander in De Meern. “Ze gooiden poeder over het vuur waardoor het groen en paars werd.”
Kinderen gaan bovendien hands on aan de slag met techniek en proefjes. Zo leren ze over de wet van Bernoulli door een pingpongballetje te laten zweven op lucht die ze door een rietje blazen. “Ons doel is kinderen te enthousiasmeren voor alles wat met science te maken heeft”, zegt Cathalijn van Iperen van Mad Science. “Dat gaat van ruimtevaart tot bouwkunde en van techniek tot natuurkunde.”
De eerste shows zijn gratis, daarna gaan scholen of ouders betalen: circa 70 euro per persoon voor zes keer een uur na schooltijd of 150 euro voor een workshop met een hele klas. Nadat Zonne thuis enthousiast had verteld over de experimenten mocht ze samen met twee vriendinnen meedoen met de naschoolse cursus. “Ook heel leuk”, zegt ze. Ze heeft er geleerd hoe ze in bioscoopfilms stof en water gebruiken om laserstralen zichtbaar te maken.
Het zogenoemde Techniekpact verplicht scholen sinds vorig jaar een lesprogramma in wetenschap en technologie aan te bieden, maar dat gebeurt niet overal. “Leerkrachten missen soms de affiniteit met het onderwerp”, zegt Van Iperen.
Op 2400 scholen in Nederland is Mad Science al ten minste één keer langs geweest. Van Iperen erkent dat het onderwijs uiteindelijk zelf structureel met wetenschap en techniek aan de slag moet. “We proberen daarbij te helpen. Zo hebben we workshops verzorgd op basisschool het Startblok in Eindhoven waarna leraren zelf deze lessen kunnen geven.”

nederland.madscience.org

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.