• blad nr 9
  • 1-10-2021
  • auteur K. Hagen 
  • In beeld

 

Onderwijsverhalen van binnenuit

‘Nee man, wat hebben wij nu te zeggen’, was de eerste gedachte van geschiedenisdocent Annemarie Proost, toen collega Eduard van Dam, docent Engels, tijdens een wandeling in het Vondelpark het ‘bizarre’ idee opperde om een podcast te gaan maken. Toch is hij er gekomen, die podcast. Bij de les is de titel en met hun heldere stem, vlotte babbel en vrolijke lach, houden beide docenten van het Amsterdamse Cartesius Lyceum het nu al meer dan een jaar vol. Want ja, ze hebben genoeg te zeggen en te vertellen.
Wat doe je als twee leerlingen per ongeluk met een pak frambozenyoghurt voorbijgangers besmeuren die hun hond uitlieten langs het hek van de school (je laat de interne rechtbank van leerlingen uitspraak doen). Hoe reageer je als een leerling vraagt of je tijdens het schooluitje naast hem komt zitten in een misselijkmakende Walibi-attractie (je legt je nakijkwerk opzij en ziet de leerling naast je schuddebuiken van het lachen terwijl jij doodsbang bent). En serieuzer: Hoe bedenk je als school een goede besteding voor het bedrag van 700 euro per leerling in twee jaar, dat voortvloeit uit “een relatief gestoord” plan van een onderwijsminister (je maakt huiswerkbegeleiding gratis voor dertig leerlingen en probeert geld toch structureel in te zetten binnen ‘pijlers’ die de school toch al belangrijk vond, zoals formatief leren, executieve vaardigheden en loopbaanbegeleiding).
Er worden over het onderwijs te weinig verhalen verteld van binnenuit, vinden Proost en Van Dam. Ze voeren met collega’s gesprekken die de kroegpraat moeten overstijgen, maar toch ook weer niet de lading hebben van de vele professionele gesprekken die een docent beroepshalve voert.

Bij de les is te beluisteren via Spotify en Apple podcasts

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.