• blad nr 9
  • 1-10-2021
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Commentaar

 

Ongelukkig

Als leraar met een fulltime baan krijg je in Nederland nauwelijks een woning gefinancierd. Opvallend dus dat nog een groter probleem onze beroepsgroep dwarszit: een gebrek aan autonomie. Meer nog dan salaris en werkdruk bepaalt de mate waarin leraren zelf bepalen hoe hun werk eruitziet en wat er op school gebeurt of zij happy zijn in hun baan, zo blijkt uit ons omslagverhaal ‘De gelukkige leraar’.
De rol van besturen en schooldirecteuren is daarbij allesbepalend. Zo erg als in het hiërarchische Frankrijk is het niet, maar gebrek aan professionele ruimte en bemoeienis van bovenaf bederven ook hier al te vaak het werkgeluk.
In dit nummer staan daarvan knotsgekke voorbeelden. Zij-instromer Paul Baan heeft het onderwijs al snel weer vaarwel gezegd, wegens ‘de manier waarop er met hem als professional werd omgegaan’. Zo moest hij van zijn school per se een cursus leiderschap volgen, al had hij die cursus ooit zelf gegeven.
Columnist Laurensz Rötgers loopt ook op tegen een gebrek aan autonomie. Hij moest op zijn roc lessen Nederlands in het nieuwe schooljaar online blijven geven, terwijl hij daar zelf niet in gelooft. Intussen stelt de baas op een ander roc doodleuk fysieke aanwezigheid bij teamvergaderingen wel verplicht. Online vergaderen mag niet, online lesgeven moet. Laat docenten dit soort keuzes alsjeblieft zelf maken, concludeerde de AOb vorige maand uit een ledenenquête.
Autonomie vereist dat leidinggevenden onderwijspersoneel informeren en dus transparant zijn over financiële zaken, aldus een schooldirecteur in het omslagverhaal. Als krimp in leerlingenaantal negatief uitpakt voor de formatie en werklast, zijn leraren niet gelukkig. Maar met de juiste uitleg valt zoiets misschien te accepteren.
Schrijnend is dus het gebrek aan autonomie van een docent Nederlands op postpagina 76. Ondanks protest van het team moet hij meer uren voor de klas. De directeur presenteert de ‘ordinaire bezuiniging’ als onderwijsvernieuwing. Zo leidinggeven maakt leraren ongelukkig. En ongelukkige leraren verlaten het vak.

{streamer}
In dit nummer staan knotsgekke voorbeelden van een gebrek aan autonomie

Dit bericht delen:

© 2022 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.