• blad nr 7
  • 1-7-2021
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Redactioneel

 

Tafels klimmen is leuker dan ze opdreunen

In de centrale ruimte van het nieuwe Integraal Kindcentrum de Twijn in Alblasserdam kunnen kinderen sinds begin maart van dit jaar klauteren, slingeren of balanceren. Ze bewegen zich langs ringen, een klimmuur of touwenconstructie van het ene naar het andere lokaal of zomaar wat in het rond.
Directeur Martijn Beekhof noemt het op 1 maart geopende gebouw een beweegschool. “Die brengt ons alles wat we van tevoren bedacht en verwacht hadden”, zegt hij. Uit dagelijkse ervaringen en gesprekken met zijn personeel maakt Beekhof op dat de kinderen in de opvang (120) en het onderwijs (400) baat hebben bij een gebouw waar ze makkelijker dan voorheen stoom afblazen. “Echt meten kunnen we het nog niet, maar ik geloof werkelijk dat er minder gedragsproblemen zijn”, zegt Beekhof.
De beweegmogelijkheden worden ook ingezet voor het onderwijsprogramma van de Twijn. Zo zou een leerkracht de klimwand rechts op de foto kunnen voorzien van een cijferreeks met plakkertjes die staat voor de opeenvolgende getallen in een tafel. Een leerling die bijvoorbeeld de tafel van 5 klimt, mag dan wel van het gekleurde blokje 5 naar 10, 15 en verder, maar zou blokjes met andere getallen moeten mijden. “Je kunt kinderen tafels laten opdreunen, maar tafels klimmen is leuker”, zegt Beekhof.
Het geklim en geklauter brengt in de centrale ruimte “een zekere mate van werk-ruis”, aldus Beekhof, maar dat neemt hij graag voor lief: “Onze lokalen zijn gelukkig goed geďsoleerd.”

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.