• blad nr 7
  • 1-7-2021
  • auteur T. van Haperen 
  • Column

 

Liegen en bedriegen

Dit was natuurlijk een kutjaar. Er zijn door corona 27 duizend mensen overleden, waaronder ook leraren. Op mijn school, tijdens de eerste vier maanden, toen alles open was, werd 15 procent ziek. Op een andere school moesten conciŽrges de orde handhaven in de kantine. Allemaal besmet. Of neem de leraar die op school het virus oploopt en zijn ouders aansteekt. Een van de twee moet mentaal en fysiek verzwakt verder, zonder de ander.
Dus ja, het was een kutjaar, maar aan dat virus kunnen jij en ik weinig doen. De kwestie is, hoe gaan we ermee om? Het tekstboek economie zegt dan: een collectief probleem vereist regie. Zonder die regie ontstaat namelijk ruimte voor niet-coŲperatief-eigen-winst-eerst gedrag, met als gevolg desintegratie en polarisatie, het equivalent van welvaartsverlies. Het was dus aan minister Slob om een breed gedragen belangenuitruil te organiseren: open scholen tegen een acceptabel gezondheidsrisico. En dat kon ook, want dit schooljaar begon met de ervaring van een eerste golf waarbij alles misging. Maar de leercurve van het ministerie is al even dalend. Een terugblik op deze crisis leert dat de stijgende lijn weer niet gevonden is.
Begin augustus liggen de besmettingen laag, het reproductiegetal hoog. Tijd voor regie op wat komen gaat. Kleinere groepen. Mondkapjesplicht. Ventilatie. Voor die ventilatie komt wat geld, dat nog steeds op de plank ligt, en daar blijft het bij. In december heeft het virus deze lamlendige bestuursstijl verslagen en nemen de hybride lessen het over. En dan gaat het hard. In BelgiŽ zijn de scholen gewoon open, hier handelen de media in fake news: 80 procent van de jeugd heeft een burn-out, kinderarts Illy stelt dagelijks voor een camera hybride lessen gelijk aan kindermishandeling.
De minister rommelt ondertussen onnodig aan de examennorm. Vlak voor de verkiezingen pompt hij 8,5 miljard in achterstanden die niemand kent. En in juni moeten de middelbare scholen weer volledig open. De VO-raad en haar jeugdafdeling, het LAKS, eisen dat. Zij tamboeren op het fake news-Illy argument: hybride lessen als mishandeling. Leraren zeggen: het levert niks op, die paar weken met fysieke lessen. Maar naar leraren luistert deze minister niet. Als de scholen een week open zijn, vertellen de VO-raad en het LAKS vrolijk tegen de NOS dat het hybride lesgeven wel moet blijven.
Dit liegen en bedriegen is mede mogelijk gemaakt door Arie Slob. Hij heeft het onderwijs in zwaar weer bestuurd als een luie middeleeuwse vorst. Voorafgaand aan een besluit babbelt hij wat binnen zijn hofhouding, met een borrel op is hij royaal en geeft weg. Bij het opspelen van de kater pakt hij af. ParlementariŽrs vertonen hetzelfde grillige adellijke gedrag. Kortom, dit is het wel, qua nationale regie. De kans is 99 procent dat het volgend jaar weer een kutjaar wordt. Onder een andere vorst. De koning is dood. Leve de koning!

{streamer}
Arie Slob heeft het onderwijs bestuurd als een luie middeleeuwse vorst

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.