- blad nr 5
- 10-3-2001
- auteur R. Voorwinden
- Redactioneel
Oalt-leraren beheersen Nederlands onvoldoende
Dit is een voorstel van staatssecretaris Adelmund naar aanleiding van het rapport Onderwijs in allochtone levende talen van het Sociaal en cultureel planbureau. Het SCP nam het oalt-onderwijs in zeven gemeenten onder de loep. Deze onderwijsvorm bestaat pas sinds 1998. Voor die tijd was er het 'onderwijs in eigen taal en cultuur', waarbij de kinderen onder schooltijd hun thuistaal leerden, veelal Turks en standaard Arabisch. Die lessen gingen vaak ten koste van de andere lessen op een school, zoals gymnastiek of wereldoriëntatie.
Na een langdurige politieke discussie werd besloten dat onderwijs in eigen taal en cultuur alleen nog buiten schooltijd mocht plaatsvinden. Lessen in allochtone talen mogen nog wel binnen schooltijd worden gegeven ter ondersteuning van het Nederlands. Kinderen leren dan bepaalde woorden en begrippen eerst in hun eigen taal, zodat ze in een volgende les beter in staat zijn de begrippen in het Nederlands te leren.
Sinds de nieuwe opzet van het onderwijs wordt er weinig les meer gegeven in eigen taal en cultuur: de scholen gebruiken oalt voornamelijk bij de ondersteuning van het Nederlands. Dat loopt echter nog niet op rolletjes. Zo is er nog onvoldoende bekend hoe die taalondersteuning het beste kan worden vormgegeven en zijn er onvoldoende methodes waarbij allochtone talen gekoppeld worden aan het leren van Nederlands. Verder blijkt dat veel oalt-leerkrachten te weinig Nederlands spreken om taalondersteuning te kunnen geven en te overleggen met hun autochtone collega¹s. Taalcursussen moeten hier volgens de staatssecretaris
verandering in brengen.
Te weinig cursussen
Volgens Turgut Ersoy van de oalt-werkgroep van de Algemene Onderwijsbond is het van groot belang dat allochtone leerkrachten de Nederlandse taal goed beheersen. "Daar hameren wij al jaren op." Maar dan moeten er wel voldoende en goede cursussen Nederlands zijn en daar ontbrak het volgens Ersoy steeds aan. "Oalt-leerkrachten klagen al jaren dat die cursussen van onvoldoende kwaliteit zijn en niet aansluiten op de praktijk. Bovendien kunnen ze zo¹n cursus tot nu toe vaak maar twee of drie uurtjes per week volgen en dat is te weinig."