- blad nr 6
- 1-6-2021
- auteur R. Voorwinden
- Aan de telefoon
Zenuwen bedwingen met VR-bril
Via een VR-bril meespieken met een ervaren docent, hoe kwam u daarbij?
“Studenten gaan bij ons al heel snel voor de klas. Dat levert zoveel stress op. Een tegenvallende stage is de meest voorkomende reden om de lerarenopleiding te verlaten.”
Waar komt die stress vandaan?
“Vooral klassenmanagement blijkt een ding. Denk aan ongewenst gedrag corrigeren, de overgang tussen instructie en zelfstandig werken soepel laten verlopen. En natuurlijk die eerste les geven.”
Is die eerste indruk zo belangrijk?
“Ja, heel belangrijk. Leerlingen vormen binnen een paar minuten een oordeel over een nieuwe docent. Het maakt dan veel uit of je onzeker overkomt of niet.”
Uit uw onderzoek blijkt dat de VR-bril daarbij helpt.
“Ja. Als je samen vooraf goede voorbeelden van interacties tussen docent en de klas bekijkt, bouw je aan vertrouwen in je eigen handelen. Een voordeel van de bril is ook dat studenten helemaal ‘in’ de situatie zitten. En ze kunnen hun eigen perspectief kiezen.”
Las ik nou dat studenten er misselijk van worden?
“Ja, helaas dat is het euvel van VR bij sommige mensen. Die studenten konden meekijken op telefoons. Op dit moment worden nieuwe video’s gemaakt van een betere kwaliteit. Hopelijk helpt dat ook tegen misselijkheid.”