- blad nr 6
- 1-6-2021
- auteur L. Douma
- Commentaar
Spagaat
Een Haagse schoolleider heeft daar wat op bedacht: haar school groeit. Tegen de tijd dat de NPO-injectie is uitgewerkt, is de school groot genoeg voor een nieuwe leraar dus die wil ze nu alvast aantrekken. In de tussentijd kan die leraar een bestaande groep overnemen, zodat de huidige leerkracht van die groep speciale bijspijkerprojecten kan doen. ‘We willen dat iemand dat doet die de school en de kinderen kent.’
De kinderen kennen je allemaal. Het is ook precies het argument waarmee onderwijsassistenten worden verleid klassen over te nemen als de groepsleerkracht ziek is. ‘Oh, wat fijn dat je het wil doen’, krijgen ze van collega’s te horen als ze de gaten in het lerarenkorps vullen. Veel onderwijsassistenten vinden het ook gewoon leuk om gevraagd te worden, blijkt uit het artikel ‘Onderwijsassistenten vullen de gaten op’ op pagina 56. Maar ze worden er niet voor beloond.
Onderwijsassistent Denise kreeg een bon van bol.com aangeboden toen zij een half jaar lang eens per week een zieke leraar verving. ‘Tegelijk houd je wel het tekort aan leerkrachten in stand’, zegt ze erover.
Dat lerarentekort is precies waarom de Haagse schoolleider misschien toch genoodzaakt is haar NPO-subsidie uit te geven aan een commercieel bureau. Een bevoegde leraar vinden? Het lukt haar niet. En zo lijkt de spagaat waarin het onderwijs verkeert alleen maar groter te worden. Zelfs met een injectie van 8,5 miljard.