• blad nr 5
  • 1-5-2021
  • auteur T. van Gelder 
  • Column

 

Stage gezocht

Een belangrijk onderdeel van het mbo is beroepspraktijkvorming (bpv), beter bekend onder de noemer stage. Studenten in het mbo lopen op veel verschillende manieren stage: blokstage, lintstage, snuffelstage etcetera. Eigenlijk geldt dat voor veel in het mbo: er zijn veel wegen naar Rome. Van eenjarige tot vierjarige opleidingen, leren en werken (bol), werken en leren (bbl), praktijksimulaties, contextrijke leerroutes, maar goed ik dwaal af. Terug naar de stages.
De coronacrisis raakt iedereen hard. In de publieke sector is de werkdruk vaak zo groot, dat er grote personeelstekorten zijn. Denk aan de zorg, politie, maar ook aan het onderwijs.
Ook de beschikbaarheid van stages en leerbanen voor mbo-studenten staat onder druk. Dit geldt mede voor vmbo-leerlingen in een leerwerktraject en leerlingen van het praktijkonderwijs en vso.
Het is alle hens aan dek om er voor te zorgen dat er voldoende stages en leerbanen zijn. Niet stage kunnen lopen betekent geen diploma. Je zal maar zeventien jaar zijn en een opleiding voor managementassistente volgen. Vierkante ogen van het online onderwijs en geen stageplek.
Docenten gooien al hun improvisatievermogen in de strijd met vervangende opdrachten en ideen voor alternatieve bpvs, maar niets kan een echte stage vervangen. Levensecht leren, echt contact met echte mensen. Zo belangrijk.
Zonder stage is de kans groter dat studenten uitvallen, voortijdig schoolverlaten, geen startkwalificatie halen. De jeugdwerkeloosheid zal stijgen. Ook de Onderwijsinspectie is het opgevallen dat studenten zonder startkwalificatie de eerste zijn die op straat komen te staan in tijden van crisis.
Er is nu een tekort aan stages en leerbanen van 15.686 stuks. Hoe zorgen we voor voldoende stageplekken? Door er aandacht voor te vragen. Stel in jouw eigen omgeving de vraag of er ruimte is voor een stagiaire.
En ja, de begeleiding van een stage kost tijd, maar dat verdient zich dubbel en dwars terug. Je helpt een student, je helpt een onderwijsteam, je helpt de maatschappij en de economie.

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.