• blad nr 5
  • 1-5-2021
  • auteur L. Rötgers  
  • Column

 

Boze droom

Op een van de laatste nachten in een vakantieweek heb ik vaak een boze droom. Ik sta in een klaslokaal en er gaat iets enorm mis. Wat er misgaat, dat varieert. Soms kan ik geen orde houden, maar ik heb ook weleens geheel ontkleed voor de klas gestaan, wat niet bijdraagt aan effectief lesmanagement. Gelukkig blijkt het steeds maar een droom te zijn.
De laatste tijd probeer ik mijn hoofd op te ruimen, omdat het rond de kerstvakantie een tijdje niet zo goed ging. Het opruimen van zo’n hoofd is te vergelijken met het opruimen van een huis, tegen de tijd dat er verhuisd moet worden. In de ruimtes waar geleefd wordt is het meestal vrij netjes, maar op zolder en in het schuurtje is het een puinhoop. Bij het opruimen krijg ik hulp van een vriend, die vaak rake vragen stelt.
‘Droom je weleens over school?’ vroeg deze. Ik antwoordde bevestigend en vertelde over bovenstaande ervaring. ‘Misschien ben je onbewust bang om te falen’, sprak hij fijntjes.
De dag na dit gesprek moest ik een paar examens afnemen. Een Syrische studente, pas enkele jaren in Nederland, deed enorm haar best op het examen spreken. Veel ging er goed, maar bij zinsformuleringen kon ik toch echt geen voldoende toekennen. Gelukkig compenseerde zij ruimschoots op de andere onderdelen, waardoor het eindresultaat toch acceptabel was.
In de nabespreking viel ze nogal over mijn beoordeling. ‘Maar ik ben nog niet zo lang hier,’ sprak ze verontwaardigd. Ik bepleitte dat ik het erg knap van haar vond dat ze nu al op dit niveau een voldoende wist te halen, maar dat een beoordelingsmodel nu eenmaal niet al te veel rekening houdt met persoonlijke omstandigheden. Hierop barstte ze in huilen uit en verliet op dramatische wijze het lokaal.
Mijn gezicht sprak blijkbaar boekdelen, want een andere leerling probeerde mij gerust te stellen: ‘het ligt niet aan u, hoor meneer, ze heeft het gewoon hartstikke moeilijk’.
De examinator in mij staat nog steeds achter de beoordeling. Want wie examen doet, moet aan eisen voldoen. Buigen we die eisen teveel, dan is het examen (en dus het diploma) uiteindelijk niet veel waard. Ook in coronatijd bij een Syrische vluchteling. En dat is hard.
Als mens voel ik mij toch vervelend over deze kwestie. De leerling heb ik sindsdien niet meer gezien en we hebben dus niet de kans gehad er nog over te spreken. Ze heeft een knappe prestatie geleverd, maar voor haar gevoel heeft ze (denk ik) gefaald.
Angst om te falen is helaas een wijdverbreid fenomeen.

{streamer}
‘Het ligt niet aan u, hoor meneer’

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.