• blad nr 5
  • 1-5-2021
  • auteur D. van 't Erve 
  • In beeld

 

Is dat echt zo?

‘Knoflook beschermt tegen corona’, ‘Covid-19 bestaat helemaal niet’ of ‘5G veroorzaakt corona’. In een tijd waar dit soort fakeberichten je om de oren vliegen, is enig houvast wel handig. Helemaal voor leraren met de opdracht om hun leerlingen mediawijs te maken. Met isdatechtzo.nl hoopt Netwerk Mediawijsheid, waarin vijf organisaties zoals Kennisnet en Beeld en Geluid samenwerken, hen een handvat te bieden.
De website zet informatie over nepnieuws en beeldmanipulatie op een rij. Je kunt een handige checklist downloaden voor in de klas en er zijn links naar lesmateriaal op mediawijsheid.nl. Zoals Slechtnieuwsjunior.nl, een gratis online game waarmee leerlingen in een kwartiertje zelf nepnieuws maken en verspreiden. In dit prijswinnende spel leren ze dubieuze tactieken in te zetten om zoveel mogelijk volgers te krijgen. Bedenker Ruurd Oosterwoud is oprichter van DROG, een organisatie die zich met online games inzet tegen desinformatie en nepnieuws. “Uit Cambridge-onderzoek blijkt dat het spel werkt, ook op de langere termijn”, vertelt Oosterwoud, die nepnieuws ziet als een van de grootste bedreigingen voor onze samenleving. “Omdat leerlingen er zelf mee aan de slag gaan, leren ze de technieken herkennen en worden ze beter weerbaar tegen nepnieuws. Ik durf wel te zeggen dat dit het meest effectieve middel is tegen nepnieuws.”

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.