• blad nr 5
  • 1-5-2021
  • auteur D. van 't Erve 
  • In beeld

 

Leraren schrijven voorleesboek

Wie weten beter wat kinderen graag lezen dan zij die dagelijks met hen werken? Onder dat motto schreven 21 bekende leerkrachten, zoals juf Daisy en meester Sander, verhalen voor het voorleesboek ‘Hallo allemaal!’. Ook de vrolijke illustraties zijn van een juf: Annemarie Hagelaar. “Een goed verhaal moet lekker filmisch geschreven zijn, waardoor de kinderen het voor zich zien en er niet meer uit willen verdwijnen”, vertelt kinderboekenjuf Ingrid Rijnbout-Evers, die zelf het eerste verhaal schreef: ‘De boomhut’. “Dit is een heerlijk boek geworden, dat de betere lezers van groep 4 ook zelf kunnen lezen. Ik heb nu een stuk of zes verhalen voorgelezen in de klas en de kinderen zijn allemaal fan. Mijn verhaal vonden ze hilarisch en spannend. Toen ze hoorden dat ik het had geschreven, vonden ze het natuurlijk het allerbeste verhaal, haha.”
Zelf een verhaal schrijven, had ze nog niet eerder gedaan. ‘De boomhut’ is gebaseerd op eigen ervaringen. “Ik heb zelf als kind in een huis aan een meer gewoond en ook wel boomhutten gebouwd, maar nog nooit zo avontuurlijk als in dit verhaal. Toen ik begon met schrijven, kwam het er zo uit.”
Dat leerkrachten de auteurs mochten zijn, vond ze meteen een mooi idee. “Ik hoop dat het boek veel kinderen gaat bereiken”, vertelt Rijnbout-Evers, die zich als kinderboekenjuf inzet om het leesonderwijs te verbeteren. “Voorlezen legt de basis voor plezier in lezen. Je kunt kinderen meenemen naar andere werelden en het is het begin van een leven lang begrijpen wat je leest. Ik zie het effect nu ook al bij mijn eigen zoon van anderhalf. Zijn woordenschat is bizar groot omdat we hem elke dag voorlezen.”

‘Hallo allemaal! Het leukste voorleesboek door juffen en meesters, Uitgeverij Leopold, €17,50

Dit bericht delen:

© 2021 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.