• blad nr 4
  • 1-4-2021
  • auteur A. Kersten 
  • In beeld

 

De kracht van verbeelding

Een tijdcapsule over een raar jaar. Zo wordt de bundel Hoe we het monster versloegen in het voorwoord getypeerd: ‘Amsterdamse kinderverhalen in tijden van corona’, opgetekend door honderden basisschoolleerlingen tijdens een serie schrijfworkshops. De workshops, aangeboden door de Stichting voor kennis en sociale cohesie, werden tijdens de lockdown vorig jaar maart en de daaropvolgende zomer verzorgd door auteurs Anke Kranendonk en Anna van Praag. Ze trokken kriskras door de stad om drie keer twee uur per klas met leerlingen aan de slag te gaan.
De teksten beslaan soms een pagina, soms een enkele zin. Over de juf die je ‘s morgens altijd wakker belde voor het afstandsonderwijs, maar ook over het Suiker- en offerfeest of de droom om chirurg te worden. “Ik was vandaag voor het eerst sinds tijden weer op een school, in Amsterdam-Oost”, vertelt Van Praag. “Veel van die leerlingen hebben thuis geen boeken in de kast staan. Ze zaten er allemaal in te lezen, hartstikke enthousiast roepend naar elkaar: Ik ben op deze of deze pagina. Je merkt dat kinderen het leuk vinden om te lezen wat andere kinderen hebben opgeschreven.”
Spelling stond bij de workshops even op de achtergrond, het ging in de eerste plaats om de creativiteit. Het resulteerde in “anderhalve meter aan schriftjes vol verhalen”, aldus Van Praag, die het boekje samenstelde en redigeerde. Ze hoopt dat het initiatief leraren op ideeën brengt. “Ik zou het onwijs tof vinden als dit boek leraren zou inspireren om zelf ook leerlingen iets leuks te laten schrijven, om hun fantasie de vrije loop te laten. Ik geloof zo ontzettend in verbeeldingskracht om je te handhaven in de wereld. En al helemaal in deze rare tijd.”

Anna van Praag, Hoe we het monster versloegen, Rose Stories, € 12,95

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.