• blad nr 4
  • 1-4-2021
  • auteur A. Kersten 
  • In beeld

 

Help, een leraar gezocht!

Het was natuurlijk een kwestie van tijd: een leesboek voor de jeugd (kinderen in de bovenbouwleeftijd, 9-12 jaar) over het lerarentekort. Of beter gezegd: over leerlingen die het heft in eigen handen nemen als ze zonder leerkracht komen te zitten. In Help! Een klas zonder meester krijgen achtstegroepers van basisschool de Vuurvogel te horen dat hun geliefde leraar Pieter gaat verhuizen en op een andere school gaat werken. Door het lerarentekort is het maar de vraag of er een nieuwe leraar gevonden kan worden en nu dreigt de klas opgesplitst te worden en dat in hun laatste jaar op de basisschool. Een paar leerlingen nemen het voortouw om zelf een nieuwe leraar te zoeken en anno 2021 maken ze natuurlijk vlogjes voor een videokanaal om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Het lerarentekort als onderwerp ontstond tijdens een gesprek met de uitgever, vertelt auteur Ilona de Lange. “Ik heb zelf kinderen in de basisschoolleeftijd en uit de eerste hand gemerkt hoe lastig het is voor scholen. Maar ik zie ook wat voor effect het op kinderen kan hebben als de leraar met wie ze een klik hebben, weggaat. Mijn dochter zit nu in redelijk rustig vaarwater, maar daarvoor heeft ze soms in een jaar drie wissels gehad. Heb je net een leraar die een goede band met de groep heeft opgebouwd, begin je eigenlijk weer van voren af aan.”
In het boek gaat het natuurlijk om het perspectief van het kind: hoe beleven leerlingen het als ze zonder leraar komen zitten? “Voor veel kinderen is school niet alleen een plek om te leren, maar ook een belangrijke plek waar ze hun sociale wereld hebben. Zeker als kinderen wat kwetsbaarder zijn, zoals de hoofdpersoon, kan het veel losmaken wanneer de veilige haven die de school is op losse schroeven komt te staan.” Inspiratie vond ze soms dicht bij huis. “Er is een passage waarin leerlingen zelf een vacaturetekst schrijven. Daar ben ik letterlijk met mijn kinderen voor gaan zitten: wat zou jij belangrijk vinden om te vermelden? Nou, dat de leraar mee mag op schoolreisje, dat de koffie lekker is en dat er vaak getrakteerd wordt.”
De oplossing komt uiteindelijk door een zij-instromer heel actueel eigenlijk. De Lange: “Het lerarentekort is een complex probleem en ik pretendeer zeker niet de oplossing te hebben. Ik denk dat er voor het onderwijs een groot potentieel is dat nog niet genoeg benut wordt: mensen die misschien niet de juiste papieren hebben, maar die toch geschikt kunnen zijn. In het boek is het iemand die nutteloos thuis zit en helemaal opbloeit als hij ziet hoe leuk het is om les te geven.” En nee, het boek is geen pleidooi om zomaar iemand voor de klas te zetten. Ook deze zij-instromer moet wel in opleiding, benadrukt de schooldirecteur in het boek. Verwijzend naar de lockdown: “De afgelopen maanden hebben wij als ouders aan den lijve ondervonden dat onderwijs een vak is. Dat begint met passie en bezieling, maar daar hoort natuurlijk ook gewoon een goede opleiding bij.”

Ilona de Lange, Help! Een klas zonder meester, illustraties door Hanne Snel, Uitgeverij Leopold, € 14,99

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.