• blad nr 4
  • 1-4-2021
  • auteur . Overige 
  • Redactioneel

 

Subsidieaanvragen frustreren schoolleiders

Het aanvragen van subsidies is een complexe tijdrovende klus voor veel schoolleiders. Het frustreert omdat veel schoolleiders tevergeefs uren bezig zijn met een aanvraag. En de kans dat je het subsidiegeld toegekend krijgt, is klein.

AOb-hoofdbestuurder Simone Fomenko hoort vanuit verschillende besturen dat schoolleiders onder enorme druk staan en noemt het subsidiebeleid ontmoedigend. Een subsidie die onder schoolleiders veel stof doet opwaaien is Schoolkracht. Zo’n 170 tot 190 scholen kregen onlangs een bedrag toegekend voor school- en onderwijsontwikkeling, terwijl de rest van de circa 4700 aanvragers met lege handen achterbleef.
Petra ’t Hoen, schoolleider bij Stichting opogo, is één van hen. “Het irriteert me mateloos. In ons vak hebben we zelden een paar uur tijd over en subsidie aanvragen is voor mij geen dagelijkse kost. Dus er zit best wat tijd, ik heb het deels in mijn kerstvakantie gedaan. Je maakt een doordacht plan dat helemaal past bij je schoolontwikkeling en overlegt met bestuur en teamleden. En dan is er niet eens inhoudelijk naar mijn plan gekeken, het was een loterij.”

Subsidieloket
Leerkracht en projectleider Meintje Spijker vindt het zorgelijk dat je voor kwalitatief goed onderwijs subsidies nodig hebt. Spijker werkt sinds kort één dag in de week als mt-ondersteuner bij de Boomgaard in Utrecht om werkdruk bij de directeur weg te halen. Zij besteedt die dag grotendeels aan subsidies verantwoorden en aanvragen. “Het is demotiverend dat je niet weet of dat werk beloond wordt. En dan komt er na de aanvraag nog veel regelwerk en de verantwoording.” Momenteel is ze druk met de subsidie Extra hulp voor de klas, waarvoor het kabinet 210 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld vanwege corona. “Een van de vele dingen waar ik tegenaan loop, is dat ik de subsidie bijna niet in handen kan omzetten. De subsidie loopt maar drie maanden en daarvoor kan ik niet zomaar iemand aannemen, want dan heb ik na die drie maanden nog verplichtingen naar die persoon, maar geen geld meer. Het is een tijdrovende puzzel.”
Als deze subsidies al zo complex zijn, rijst de vraag: hoe zal het binnenkort gaan bij het verdelen van de 8,5 miljard euro van het Nationaal Programma Onderwijs dat de corona-achterstanden moet wegwerken? “Het is op dit moment nog onbekend hoe het geld precies bij de scholen komt en of er een subsidievoorwaarde aan zit”, zegt AOb-hoofdbestuurder Fomenko. “Ongetwijfeld komt er veel werk aan voor schoolteams en daarbij zullen ze soms tegen dezelfde beperkingen aanlopen als bij subsidies.”

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.